Toelichting liquide middelen
Kas | 2023 | 2022 |
---|---|---|
Kassasysteem stadskantoor Publiekszaken | 65.694 | 56.228 |
Verloop vorderingen | 2023 | 2022 |
---|---|---|
BNG | 14.608 | 12.928 |
Rekening-courant restauratiefonds | 15.994 | 15.503 |
Rekening-courant Stimuleringsfonds | 168.350 | 89.697 |
Subtotaal | 198.952 | 118.128 |
Kruisposten kas, bank en giro | 6.414 | 6.322 |
Totaal | 205.366 | 124.450 |
Berekening EMU-saldo
De wet HOF is de uitvoering van een Europese afspraak gericht op stabiliteit van de Eurozone. Voor de uitvoering van deze afspraak wordt gewerkt met de berekening van het EMU-saldo. Dit is het saldo van de inkomsten en uitgaven van de totale overheid (zowel het Rijk als de provincies, gemeenten en waterschappen).
De definitieve jaarcijfers 2023 worden uiterlijk 15 juli 2024, zoals voorgeschreven in verplichte inkomsten- en uitgavencategorieën en taakvelden, ingediend bij het CBS. Deze beoordeelt de cijfers waaruit nog correcties kunnen voortvloeien. Ook converteert het CBS de gegevens van alle aangeleverde verdelingsmatrixen naar de vereisten van de Europese Unie.
Omschrijving | Rekening 2022 | Begroting 2023 | Rekening 2023 | Begroting 2024 | ||
1. | (+) | Exploitatiesaldo vóór toevoeging aan c.q. onttrekking uit reserves (zie BBV, artikel 17c) | 58.117.000 | -8.427.000 | 41.588.000 | 1.373.000 |
2. | (-) | Mutatie (im)materiële vaste activa | 6.178.000 | 14.584.000 | 24.531.000 | 20.411.000 |
3. | (+) | Mutatie voorzieningen | -260.000 | -2.230.000 | 2.575.000 | -1.055.000 |
4. | (-) | Mutatie voorraden (incl. bouwgronden in exploitatie) | -43.130.000 | -18.407.000 | -8.617.000 | -19.467.000 |
5. | (-) | Verwachte boekwinst/verlies bij de verkoop van financiële vaste activa en (im)materiële vaste activa, alsmede de afwaardering van financiële vaste activa | 0 | 0 | 0 | 0 |
Berekend EMU-saldo | 94.809.000 | -6.834.000 | 28.249.000 | -626.000 |
De in Europees verband gemaakte afspraak houdt in dat het nationale EMU-saldo niet hoger mag zijn dan 3% van het bruto binnenlands product. Dit wordt vertaald naar een norm voor de gezamenlijke provincies, gemeenten en waterschappen, maar in Europees verband wordt enkel gekeken naar de 3% voor Nederland als geheel. In het Bestuurlijk Overleg tussen rijk en mede-overheden is afgesproken dat de macronorm voor de mede-overheden voor 2020 tot en met 2023 -0,4% van het bbp bedraagt. Voor de gemeenten als geheel ligt de macronorm op -0,27%.
Het rijk heeft die gemeentelijke macronorm vertaald naar een individuele EMU-referentiewaarde per gemeente. Voor Zwolle is deze in 2023 gesteld op - € 25,8 miljoen. De EMU-referentiewaarde is geen norm, maar een indicatie van het aandeel van de gemeente in de gezamenlijke tekortnorm.
In de oorspronkelijke begroting 2023 is geraamd dat de uitgaven € 6.834.000 hoger zijn dan de inkomsten.
In deze jaarrekening zijn de werkelijke uitgaven € 28.249.000 lager dan de inkomsten. Een verschil van ca.
€ 35.083.000. Dit wordt met name veroorzaakt door ten opzichte van de vastgestelde begroting meer gerealiseerde exploitatie-lasten ad € 41 miljoen en meer gerealiseerde exploitatie-inkomsten ad € 91 miljoen.