Analyse begrotingsafwijkingen
Afwijkingen van de begroting (exploitatie en investeringen) moeten geautoriseerd worden door de Raad. Hiermee wordt toestemming gevraagd voor het te realiseren beleid en voor de besteding van het benodigde bedrag. Begrotingswijzigingen moeten volgens de Gemeentewet tijdens het jaar zelf nog door de raad worden vastgesteld. Indien een wijziging niet meer in het jaar zelf is vastgesteld zijn bestedingen afwijkend van het begrotingsbedrag strikt genomen onrechtmatig indien hoger dan de verantwoordingsgrens (€ 9 miljoen). In de financiële verordening 212 van de gemeente Zwolle zijn in artikel 11 hierover nadere afspraken gemaakt.
Programma | Vastgestelde begroting lasten | Vastgestelde begroting baten | Begroting tot en met december lasten | Begroting tot en met december baten | Gerealiseerde lasten | Gerealiseerde baten | Lasten ten opzicht van begroting | Baten ten opzicht van begroting | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Programma's baten en lasten | ||||||||||
Samenleving | 55.713.445 | 8.349.095 | 80.334.144 | 33.219.388 | 75.319.842 | 36.647.050 | 5.014.302 | 3.427.662 | ||
Inwonersondersteuning | 126.546.281 | 6.159.229 | 137.166.944 | 9.737.690 | 134.442.981 | 11.207.459 | 2.723.963 | 1.469.769 | ||
Opvang en bescherming | 92.985.092 | 5.693.637 | 112.187.407 | 6.007.197 | 85.321.805 | 4.290.658 | 26.865.602 | 1 | -1.716.539 | |
Inkomen | 73.759.462 | 49.499.502 | 87.852.570 | 50.317.419 | 94.419.084 | 58.877.288 | -6.566.514 | 2a | 8.559.869 | |
Ondernemende en levendige stad | 25.725.919 | 1.451.848 | 36.145.959 | 7.213.257 | 35.392.208 | 7.296.112 | 753.751 | 82.855 | ||
Toekomstgerichte stad | 117.619.907 | 114.825.355 | 181.468.103 | 188.924.607 | 102.152.731 | 117.073.756 | 79.315.372 | 3 | -71.850.851 | 5 |
Vitale wijken | 89.761.297 | 44.946.584 | 94.678.260 | 47.916.528 | 89.789.965 | 48.003.154 | 4.888.295 | 86.626 | ||
Bestuur en dienstverlening | 13.162.466 | 3.406.553 | 20.924.644 | 6.830.526 | 22.624.099 | 9.258.857 | -1.699.455 | 2b | 2.428.331 | |
Bedrijfsvoering | 57.228.361 | 2.342.202 | 67.988.794 | 4.907.959 | 57.674.351 | 4.582.044 | 10.314.443 | 4 | -325.915 | |
Algemene dekkingsmiddelen | 13.359.601 | 420.761.239 | 7.096.195 | 448.666.044 | 9.345.886 | 450.837.122 | -2.249.691 | 2c | 2.171.078 | |
Totaal programma's | 665.861.831 | 657.435.244 | 825.843.020 | 803.740.615 | 706.482.952 | 748.073.500 | 119.360.068 | -55.667.115 | ||
Totaal van alle overschrijdingen op de lasten | -10.515.660 | (totaal 2) |
Analyse begrotingsrechtmatigheid programma's
De analyse op de begrotingsafwijkingen vormt een verplichting op basis van artikel 28a BBV) en vormt de basis voor het analyseren van de begrotingsrechtmatigheid. De 'Kadernota Rechtmatigheid 2023'van de commissie BBV en het door de raad vastgestelde financiële verordening 212 dienen hierbij als handvat. Hieronder wordt per begrotingsafwijking geconcludeerd op de afwijking wel of niet meetelt in het oordeel van het college voor de rechtmatigheidsverantwoording.
Toelichting | Conclusie | Motivering van de conclusie | |
1 | Onderschrijding van de lasten t.o.v. begroting | Niet onrechtmatig | O.b.v. financiële verordening artikel 11 lid 6 is sprake van tijdige melding |
2a | Overschrijding van de lasten t.o.v. begroting | Onrechtmatig maar acceptabel | Overschrijding wordt gecompenseerd door hogere baten, acceptabel o.b.v. artikel 11 lid 3a |
2b | Overschrijding van de lasten t.o.v. begroting | Onrechtmatig maar acceptabel | Overschrijding wordt gecompenseerd door hogere baten, acceptabel o.b.v. artikel 11 lid 3a |
2c | Overschrijding van de lasten t.o.v. begroting | Onrechtmatig maar acceptabel | Overschrijding past binnen bestaand beleid van de raad, acceptabel o.b.v. artikel 11 lid 3c |
3 | Onderschrijding van de lasten t.o.v. begroting | Niet onrechtmatig | O.b.v. financiële verordening artikel 11 lid 6 is sprake van tijdige melding |
4 | Onderschrijding van de lasten t.o.v. begroting | Niet onrechtmatig | O.b.v. financiële verordening artikel 11 lid 6 is sprake van tijdige melding |
5 | Overschrijding van de baten t.o.v. begroting | Niet onrechtmatig | O.b.v. financiële verordening artikel 11 lid 6 is sprake van tijdige melding |
Analyse begrotingsrechtmatigheid investeringskredieten |
---|
Wij hebben de investeringskredieten en de uitputting hiervan beoordeeld. De investeringen hebben plaatsgevonden binnen de hiervoor door de raad geautoriseerde kredieten en zijn daarmee rechtmatig tot stand gekomen. |
Voor meer informatie en details verwijzen wij naar de toelichting op de restantkredieten en naar het jaarverslag. |