Openbaarheidsparagraaf WOO
Ontwikkelingen Woo
Hieronder vindt u de ontwikkelingen omtrent de Woo.
E-formulier Woo
In 2023 is een e-formulier voor de Woo ontwikkeld waarmee het mogelijk is om via de website www.zwolle.nl online met DigiD of eHerkenning Woo-verzoeken in te dienen. Naast de manieren om een Woo-verzoek via post en e-mail in te dienen moet het e-formulier helpen bij het makkelijk indienen van Woo-verzoeken.
Bewustwording en kennis Woo in de organisatie
In 2023 is de Woo-contactpersoon bij verschillende afdelingen en teams, vooral in het fysiek domein, langsgegaan om uitleg en toelichting te geven over de Woo. Dit draagt bij aan het herkennen en behandelen van Woo-verzoeken, de afhandeling van Woo-verzoeken binnen de wettelijke termijn en het waarborgen van de juridische kwaliteit van onze Woo-besluiten. In 2024 zal de Woo-contactpersoon bij de resterende afdelingen en teams langsgaan en zich extra richten op de andere domeinen.
Ondersteuning van actieve en passieve openbaarmaking
In 2023 is er binnen het programma Duurzame Toegankelijkheid (DUTO) ingezet op een aantal IT-oplossingen die de passieve en actieve openbaarmaking zullen ondersteunen. Denk hierbij aan IT-oplossingen voor de onderdelen: het zoeken en vinden van informatie, het anonimiseren van documenten en uiteindelijk het publiceren van documenten. Dit alles passend binnen de IT-architectuur van Zwolle.
In 2023 is tevens het proces van passieve en actieve openbaarmaking uitgewerkt en is het programma van eisen voor zowel het onderdeel anonimiseren als het onderdeel publiceren opgesteld. Voor het onderdeel anonimiseren zijn de documenten voor een aanbesteding in 2023 opgesteld en deze aanbesteding zal in 2024 plaatsvinden. Voor het onderdeel publiceren is besloten dat documenten voor de passieve en actieve openbaarmaking gepubliceerd zullen worden op de website www.zwolle.nl.
Woo-verzoeken
Hieronder vindt u de totaalcijfers met betrekking tot de behandeling van Woo-verzoeken over het jaar 2023.
Aantal Woo-verzoeken
In 2023 zijn 75 Woo-verzoeken geregistreerd. Daarvan zijn er 38 (51%) toegekend en 3 (4%) afgewezen. 34 (45%) verzoeken betreft overige afhandeling.
Afhandeling Woo-verzoeken
In onderstaand overzicht vindt u informatie over de status/afhandeling van de Woo-verzoeken. Een toelichting op de status/afhandeling van de Woo-verzoeken vindt u onder het volgende kopje in deze paragraaf.
Status | Aantal | Percentage |
---|---|---|
Toegekend | 29 | 39% |
Toegekend 5.5 | 9 | 12% |
Afgewezen | 3 | 4% |
Openbaar | 8 | 11% |
Ingetrokken | 15 | 20% |
Informatieverzoek | 4 | 5% |
Buiten behandeling | 5 | 7% |
Misbruik recht | 1 | 1% |
Doorzending | 1 | 1% |
Totaal | 75 | 100% |
Toelichting afhandeling
Afhandeling | Toelichting |
---|---|
Toegekend | Dit zijn Woo-verzoeken die (gedeeltelijk) toegekend zijn. Hierbij zijn documenten (gedeeltelijk) openbaar gemaakt. |
Toegekend 5.5 | Dit zijn Woo-verzoeken die (gedeeltelijk) toegekend zijn op grond van artikel 5.5 van de Woo. In artikel 5.5 van de Woo staat dat iedereen een bestuursorgaan mag verzoeken om een afschrift van zijn eigen dossier voor zover geen andere, wettelijke bepalingen gelden. |
Afgewezen | Dit zijn Woo-verzoeken die in hun geheel afgewezen zijn. |
Openbaar | Dit zijn Woo-verzoeken waarvan de gevraagde informatie reeds openbaar was. |
Ingetrokken | Dit zijn Woo-verzoeken die ingetrokken zijn door de verzoeker of in overleg met de verzoeker informeel afgehandeld zijn. |
Informatieverzoek | Dit zijn verzoeken die zijn ingediend als Woo-verzoeken, maar later informatieverzoeken zijn gebleken en als zodanig zijn afgehandeld. |
Buiten behandeling | Dit zijn Woo-verzoeken die buiten behandeling zijn gesteld. Dit kan bijvoorbeeld zijn dat er niet op tijd gereageerd is op een verzoek tot precisering of dat er geen documenten aangetroffen zijn met betrekking tot het verzoek. |
Misbruik recht | Dit zijn Woo-verzoeken waarop besloten is tot misbruik van recht op grond van artikel 4.6 van de Woo. In artikel 4.6 van de Woo staat dat een bestuursorgaan binnen 2 weken kan besluiten om een Woo-verzoek niet te behandelen als het duidelijk is dat de verzoeker een ander doel heeft dan het verkrijgen van publieke informatie. |
Doorzending | Dit zijn Woo-verzoeken die doorgezonden zijn naar andere bestuursorganen. |
Termijnen
In onderstaand overzicht vindt u informatie over de termijnen met betrekking tot de Woo-verzoeken. Het overzicht omvat alleen de verzoeken waarvoor een termijn van toepassing was. Dit zijn de verzoeken die afgehandeld zijn als: toegekend, toegekend 5.5, afgewezen, buiten behandeling (geen documenten aangetroffen), misbruik van recht en doorzending.
Termijnen | Totalen | Percentage |
---|---|---|
Binnen termijn | 38 | 81% |
Buiten termijn | 9 | 19% |
Domeinen Woo-verzoeken
In onderstaand overzicht vindt u informatie over de domeinen waarop de Woo-verzoeken betrekking hadden. Deze cijfers zijn gebaseerd op de afdeling waar de behandelaar van het verzoek werkzaam is. In de praktijk zal er echter sprake zijn van overlap en samenwerking tussen de verschillende domeinen.
Domein | Aantal | Percentage |
---|---|---|
Fysiek | 48 | 64% |
Sociaal | 9 | 12% |
Bedrijfsvoering & Dienstverlening | 18 | 24% |
Totaal | 75 | 100% |
Verbeterpunten
We zien dat het bij 19% van de verzoeken niet is gelukt om binnen de termijn te besluiten. Redenen hiervoor zijn bijvoorbeeld de omvang van de verzoeken en een tekort aan slimme, efficiënte IT-oplossingen. De gemeente Zwolle hecht grote waarde aan transparantie en de toegankelijkheid van informatie. Daarom blijven wij binnen de gemeente Zwolle inzetten op de bewustwording en kennis rondom de Woo. Daarnaast blijven we bezig met het verkennen en stroomlijnen van het Woo-proces door bijvoorbeeld het verzorgen van toepasselijke IT-oplossingen. Hiermee beogen wij de afhandeling van Woo-verzoeken binnen de wettelijke termijn te verbeteren en de juridische kwaliteit van onze Woo-besluiten te waarborgen.