Domeinen

Fysiek domein

Doel 6.3.2 Slimme en duurzame mobliteit

We benutten de bestaande infrastructuur optimaal door in te spelen op (technologische) innovaties in slimme en duurzame mobiliteit

Toelichting op realisatie doel

In 2023 hebben we verder gewerkt aan het voorbereiden van de Zero Emissie zone voor stadslogistiek binnen de singels van Zwolle. De planning is dat deze zone per 1 januari 2025 actief wordt. Op dat moment moeten niet alleen alle benodigde (verkeers)besluiten onherroepelijk zijn, de zone technisch functioneren, maar ook het (landelijk) ontheffingenloket operationeel zijn. Dit vergde in 2023 al veel voorbereiding en afstemming met zowel ondernemers en belanghebbenden in de (binnen)stad, maar ook met partijen en andere gemeenten in het land.

Zwolle neemt, vanuit de STOMP-benadering en de Mobiliteitstransitie al een aantal jaren actief deel aan de City Deal ‘Ruimte voor Lopen’. Binnen dit platform zijn overheden, kennis- en onderwijsinstellingen en maatschappelijke organisaties verbonden die zich willen inzetten voor meer ruimte voor lopen in ons beleid, de projecten en buiten.

In het kader van verkeersmanagement heeft Zwolle in 2023 de laatste verkeerslichten op haar hoofdwegen omgebouwd naar volwaardige intelligente verkeerslichten. Daarmee heeft Zwolle een volledig en sluitend netwerk van intelligente verkeerslichten op haar hoofdinfrastructuur. Tevens is er het afgelopen jaar geïnvesteerd in het versterken van de regie op het gebied van verkeersmanagement bij onder andere demonstraties, evenementen en (weg)werkzaamheden om daarmee de overlast voor het verkeer te beperken en de bestaande infrastructuur optimaal te benutten.

In het kader van het programma ‘Digitalisering Overheden’ was een van de ambities om per eind 2023 90% van de 15 belangrijkste mobiliteitsdata op orde te hebben. Deze digitale gegevens kunnen bijdragen aan grotere vraagstukken, zoals verduurzaming en de mobiliteitstransitie. In 2023 heeft Zwolle als wegbeheerder, onder regie van de provincie Overijssel gewerkt aan de aanlevering en borging van deze data en behalen van de doelen.

In het derde kwartaal van 2023 hebben we ons tweejaarlijkse Mobiliteitsonderzoek uitgevoerd onder het online Zwols Burgerpanel. Met dit periodieke onderzoek willen we inzicht verkrijgen in mobiliteitskeuzes en vervoerswensen van Zwollenaren, nu en in de toekomst. Aan de hand van de kunnen we keuzes maken die aansluiten bij de behoefte van de inwoners, om daarmee Zwolle een fijnere stad te maken.

Toelichting realisatie activiteiten

Het afgelopen jaar hebben we geparticipeerd in diverse verkeersmanagementoverleggen, zoals het Regionaal Tactisch Team en Incident Management en adviseren we over verkeersmanagement rondom evenementen en demonstraties.

Ook hebben we samen met de provincie Overijssel gewerkt aan de Digitalisering van de mobiliteitsdata met als doel om begin 2024 90% van de mobiliteitsdata op orde te hebben. Deze Data Top 15 bestaat o.a uit: geplande werkzaamheden, maximumsnelheden, verkeersborden, logistieke bebording en parkeerdata. In 2023 hebben we met het verkeersmodel diverse berekeningen uitgevoerd naar de impact van bijvoorbeeld nieuwe woningbouwlocaties in Zwolle op het verkeersbeeld in 2030 of 2040.

Er is in 2023 in het kader van het project Zwolle Wereldfietsstad samengewerkt binnen de Fiets Innovatie Community. Daarnaast zijn er slimme toepassingen in de i-VRI's gerealiseerd, waaronder het zogenaamde Schwung-systeem, waarmee fietsers bij verkeerslichten beter kunnen doorfietsen.  

Tot slot is in 2023 de Strategie Deelmobiliteit opgesteld, waarmee we willen inzetten op een betrouwbaar, divers en toegankelijk aanbod van deelmobiliteit zodat er meer keuzes zijn in vervoeropties en om het autobezit en -gebruik te verminderen.

Financieel overzicht doel

In onderstaand overzicht wordt op doelniveau de volgende informatie gepresenteerd:

  • De totaalbedragen die door de raad beschikbaar zijn gesteld voor 2023, opgedeeld naar:
    • Vastgestelde begroting 
    • Begrote kredieten die in 2023 via exploitatie worden verantwoord
    • Vastgestelde begrotingswijzigingen
  • De jaarrekeningcijfers
  • Het voordelige (+) of nadelige (-) resultaat ten opzichte van de begrote bedragen

Baten en lasten

Lasten

Baten

Toevoeging aan reserves

Onttrekking aan reserves

Saldo

Vastgestelde begroting

382.674

0

0

0

+ mutaties projecten

-163.598

137.772

0

25.826

+ begrotingswijzigingen

-8.019

0

28.000

0

Begroting t/m december

538.253

137.772

28.000

25.826

- Jaarrekening

603.457

137.772

28.000

25.826

Resultaat doel Slimme en duurzame mobiliteit

-65.204

0

0

0

Saldo

-65.204

Financiële toelichting activiteiten (verschillenanalyse)

De lasten laten een nadelig saldo zien van € 65.203. Dit is ook het resultaat in 2023.
Dit nadelige resultaat wordt gerealiseerd door:

  • In 2023 zijn hogere lasten gemaakt voor de capaciteitsinzet voor de coördinatie van het project Zwolle Wereld fietsstad à 57.289 euro. (Deels heeft deze inzet ook betrekking op het doel 631 – toekomstbestendige infrastructuur).
  • In 2023 is het projecten MegaBits afgerekend met een nadeel van 18.555 euro.
  • De overige afwijkingen à 10.641 euro betreft met name afwijkingen op kosten van advies van derden.

Toelichting realisatie kredieten

Bicycle-ITS (Intelligente Transport Systeem)
De afgelopen vier jaar heeft Zwolle zich, onder andere samen met de provincie Overijssel en collega steden en organisaties uit Denemarken, Duitsland, België en Engeland, in het kader van het project Bicycle-ITS (Intelligent Transport Systeem) ingezet voor fietsstimulering. Hierbij hebben we ingezet op het uitvoeren van slimme (smart) maatregelen en pilots, zoals de doorstroming bij verkeerslichten, verlichting langs fietsroutes, datagebruik voor slimme app’s en meetfietsen. In 2023 is dit programma beëindigd.

In onderstaand overzicht wordt inzicht gegeven in de financiële stand van zaken van (meerjarige) kredieten die de Raad tot en met 2023 beschikbaar heeft gesteld.

Project

Omvang krediet tot en met 2023

Gerealiseerd tot en met 2022

Bestedingen 2023

Restantkrediet
31 december 2023

Actieplan stadslogistiek

250.000

192.065

-

57.935

Stadshart Zero-emissie stadslogistiek

1.157.474

172.241

985.233

Megabits

293.750

40.001

253.749

Bicycle ITS

1.010.000

915.873

53.299

40.828

Totaal

2.711.224

1.107.938

265.541

1.337.745

Financiële toelichting kredieten

Project B-ITS
De afgelopen jaren heeft Zwolle zich, onder andere samen met de provincie Overijssel en collega steden en organisaties binnen Europa, in het kader van het project Bicycle-ITS (Intelligent Transport Systeem) ingezet voor fietsstimulering. In het kader van een Europees subsidieprogramma hebben we hierbij innovatie en technologische ontwikkeling gebruikt voor fietsstimulering. De verwachting was dat de Europese subsidie breder konden inzetten en daarmee meer eigen kosten konden dekken. Bij de afrekening van de subsidie hebben we hier een kleine tegenvaller moeten incasseren, waardoor we een grotere (onvoorziene) bijdrage van in totaal € 20.000,- uit de eigen middelen moeten dekken.

Deze pagina is gebouwd op 07/11/2024 15:26:05 met de export van 07/11/2024 15:11:48