Doel 6.3.2 Slimme en duurzame mobliteit
We benutten de bestaande infrastructuur optimaal door in te spelen op (technologische) innovaties in slimme en duurzame mobiliteit |
---|
Toelichting op realisatie doel
In 2023 hebben we verder gewerkt aan het voorbereiden van de Zero Emissie zone voor stadslogistiek binnen de singels van Zwolle. De planning is dat deze zone per 1 januari 2025 actief wordt. Op dat moment moeten niet alleen alle benodigde (verkeers)besluiten onherroepelijk zijn, de zone technisch functioneren, maar ook het (landelijk) ontheffingenloket operationeel zijn. Dit vergde in 2023 al veel voorbereiding en afstemming met zowel ondernemers en belanghebbenden in de (binnen)stad, maar ook met partijen en andere gemeenten in het land. Zwolle neemt, vanuit de STOMP-benadering en de Mobiliteitstransitie al een aantal jaren actief deel aan de City Deal ‘Ruimte voor Lopen’. Binnen dit platform zijn overheden, kennis- en onderwijsinstellingen en maatschappelijke organisaties verbonden die zich willen inzetten voor meer ruimte voor lopen in ons beleid, de projecten en buiten. In het kader van verkeersmanagement heeft Zwolle in 2023 de laatste verkeerslichten op haar hoofdwegen omgebouwd naar volwaardige intelligente verkeerslichten. Daarmee heeft Zwolle een volledig en sluitend netwerk van intelligente verkeerslichten op haar hoofdinfrastructuur. Tevens is er het afgelopen jaar geïnvesteerd in het versterken van de regie op het gebied van verkeersmanagement bij onder andere demonstraties, evenementen en (weg)werkzaamheden om daarmee de overlast voor het verkeer te beperken en de bestaande infrastructuur optimaal te benutten. In het kader van het programma ‘Digitalisering Overheden’ was een van de ambities om per eind 2023 90% van de 15 belangrijkste mobiliteitsdata op orde te hebben. Deze digitale gegevens kunnen bijdragen aan grotere vraagstukken, zoals verduurzaming en de mobiliteitstransitie. In 2023 heeft Zwolle als wegbeheerder, onder regie van de provincie Overijssel gewerkt aan de aanlevering en borging van deze data en behalen van de doelen. In het derde kwartaal van 2023 hebben we ons tweejaarlijkse Mobiliteitsonderzoek uitgevoerd onder het online Zwols Burgerpanel. Met dit periodieke onderzoek willen we inzicht verkrijgen in mobiliteitskeuzes en vervoerswensen van Zwollenaren, nu en in de toekomst. Aan de hand van de kunnen we keuzes maken die aansluiten bij de behoefte van de inwoners, om daarmee Zwolle een fijnere stad te maken. |
---|
Toelichting realisatie activiteiten
Het afgelopen jaar hebben we geparticipeerd in diverse verkeersmanagementoverleggen, zoals het Regionaal Tactisch Team en Incident Management en adviseren we over verkeersmanagement rondom evenementen en demonstraties. Ook hebben we samen met de provincie Overijssel gewerkt aan de Digitalisering van de mobiliteitsdata met als doel om begin 2024 90% van de mobiliteitsdata op orde te hebben. Deze Data Top 15 bestaat o.a uit: geplande werkzaamheden, maximumsnelheden, verkeersborden, logistieke bebording en parkeerdata. In 2023 hebben we met het verkeersmodel diverse berekeningen uitgevoerd naar de impact van bijvoorbeeld nieuwe woningbouwlocaties in Zwolle op het verkeersbeeld in 2030 of 2040. Er is in 2023 in het kader van het project Zwolle Wereldfietsstad samengewerkt binnen de Fiets Innovatie Community. Daarnaast zijn er slimme toepassingen in de i-VRI's gerealiseerd, waaronder het zogenaamde Schwung-systeem, waarmee fietsers bij verkeerslichten beter kunnen doorfietsen. Tot slot is in 2023 de Strategie Deelmobiliteit opgesteld, waarmee we willen inzetten op een betrouwbaar, divers en toegankelijk aanbod van deelmobiliteit zodat er meer keuzes zijn in vervoeropties en om het autobezit en -gebruik te verminderen. |
---|
Financieel overzicht doel
In onderstaand overzicht wordt op doelniveau de volgende informatie gepresenteerd:
- De totaalbedragen die door de raad beschikbaar zijn gesteld voor 2023, opgedeeld naar:
- Vastgestelde begroting
- Begrote kredieten die in 2023 via exploitatie worden verantwoord
- Vastgestelde begrotingswijzigingen
- De jaarrekeningcijfers
- Het voordelige (+) of nadelige (-) resultaat ten opzichte van de begrote bedragen
Baten en lasten | Lasten | Baten | Toevoeging aan reserves | Onttrekking aan reserves | Saldo |
---|---|---|---|---|---|
Vastgestelde begroting | 382.674 | 0 | 0 | 0 | |
+ mutaties projecten | -163.598 | 137.772 | 0 | 25.826 | |
+ begrotingswijzigingen | -8.019 | 0 | 28.000 | 0 | |
Begroting t/m december | 538.253 | 137.772 | 28.000 | 25.826 | |
- Jaarrekening | 603.457 | 137.772 | 28.000 | 25.826 | |
Resultaat doel Slimme en duurzame mobiliteit | -65.204 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo | -65.204 |
Financiële toelichting activiteiten (verschillenanalyse)
De lasten laten een nadelig saldo zien van € 65.203. Dit is ook het resultaat in 2023.
|
---|
Toelichting realisatie kredieten
Bicycle-ITS (Intelligente Transport Systeem) |
---|
In onderstaand overzicht wordt inzicht gegeven in de financiële stand van zaken van (meerjarige) kredieten die de Raad tot en met 2023 beschikbaar heeft gesteld.
Project | Omvang krediet tot en met 2023 | Gerealiseerd tot en met 2022 | Bestedingen 2023 | Restantkrediet |
---|---|---|---|---|
Actieplan stadslogistiek | 250.000 | 192.065 | - | 57.935 |
Stadshart Zero-emissie stadslogistiek | 1.157.474 | 172.241 | 985.233 | |
Megabits | 293.750 | 40.001 | 253.749 | |
Bicycle ITS | 1.010.000 | 915.873 | 53.299 | 40.828 |
Totaal | 2.711.224 | 1.107.938 | 265.541 | 1.337.745 |
Financiële toelichting kredieten
Project B-ITS |
---|