Doel 6.3.1 Toekomstbestendige verkeersinfrastructuur
We zorgen voor een toekomstbestendige verkeersinfrastructuur met prioriteit voor schoon vervoer |
---|
Toelichting op realisatie doel
Als gemeente streven we naar een toekomstbestendige verkeersinfrastructuur met prioriteit voor schoon vervoer. Ook in 2023 zijn we vanuit deze ambitie bezig geweest, waarbij we ook nog altijd de STO(M)P-methode (Stappen, Trappen, OV Mobility as a Service en dan pas de Privé auto) als leidend principe hanteren. Dit uit zich bijvoorbeeld concreet in de herinrichting van de Wester- en Oosterlaan, de Koggelaan (zie ook: Kredieten) en de voorbereiding voor de herinrichting van de Kop Assendorperstraat. De combinatie van een nog altijd toenemende verplaatsingsbehoefte en een verder verdichtende stad betekent dat deze opgave in 2023 steeds groter is geworden en werken we steeds meer toe naar een mobiliteitstransitie. Om richting de toekomst beter te kunnen sturen op de specifieke doelen en inspanningen om te komen tot een toekomstbestendige verkeersinfrastructuur hebben we in 2023 gewerkt aan het opstellen van een Programma Mobiliteit, die in 2024 verder wordt afgerond. Tevens zijn de eerste stappen gezet zijn voor het oprichten van een fysieke plek voor een Fiets Innovatie Centrum en participeren we actief in de Dutch Cycling Embassy. Dit is een publiek private samenwerkingsnetwerk, waarbij kennis, kunde en ervaringen worden uitgewisseld op het gebied van duurzame inclusieve fietsmobiliteit. Sinds 2021 zijn de elektrische deelfiets en -scooter in het Zwolse straatbeeld te zien, maar eind 2023 was alleen Felyx als aanbieder van de elektrische deelscooter nog in Zwolle aanwezig. Ter voorbereiding op de nieuwe aanbesteding voor deeltweewielers is in 2023 gewerkt aan de Strategie deelmobiliteit. Ook hebben we in 2023 een afwegingskader voor Mobihubs opgesteld Met dit kader kunnen de locatie en invulling van (Centrum)hubs goed onderbouwd worden. Dit kader vormde tevens het vertrekpunt voor de zogenaamde Adaptieve Ontwikkelstrategie (kortweg: AOS), die in 2024 wordt afgerond. Het afgelopen jaar hebben we ook weer veel verkeersbesluiten genomen. Het merendeel was voor het aanwijzen van parkeerplaatsen voor het opladen van elektrische voertuigen, maar ook voor het realiseren van voetgangeroversteekplaatsen, het beperken van de maximumsnelheid of het realiseren van een (fysieke) verkeersmaatregel zijn de benodigde juridische onderbouwingen gemaakt en gepubliceerd Tot slot hebben we in 2023 de inzet op de realisatie van openbare laadpalen voor het opladen van elektrische auto's doorgezet, waardoor Zwolle op dit moment ruim 500 openbare laadpalen met samen meer dan 1.000 laadpunten telt. |
---|
Toelichting realisatie activiteiten
In 2023 hebben we in het verlengde van de Mobiliteitsvisie onder andere de Parkeerstrategie 2040 en de Strategie Deelmobiliteit opgesteld en ter besluitvorming aan college en raad aangeboden. De Parkeerstrategie 2040 is in december 2023 unaniem door de raad vastgesteld en de Strategie Deelmobiliteit staat gepland voor de raadsvergadering aan het einde van het eerste kwartaal 2024. Rondom het openbaar vervoer over het spoor is in 2023 veel (lobby) inzet geweest op het verkrijgen van het ontbrekende budget voor het verbeteren van het spoortraject Zwolle - Meppel met een mooi resultaat. Met de provincie zijn we ook in 2023 in gesprek geweest over (de kwaliteit van) het busvervoer in en rondom Zwolle en de eind 2023 doorgevoerde wijzigingen in de routes. Binnen rondom de ontwikkeling van Weezenlanden-Noord is samen met externe partners en partijen ingezet op de gebiedsaanpak en samen met Rijkswaterstaat is verder gekeken of ter hoogte van de knoop A28 - N340 in de toekomst een mobiliteitshubs gerealiseerd zou kunnen worden. Tot slot zijn we als gemeente actief betrokken bij de kennisontwikkeling en agendasetting op het gebied van voetganger-, en toegankelijkheidsbeleid binnen de City Deal ‘Ruimte voor Lopen’ en de fiets in de Dutch Cycling Embassy en de Tour de Force. Ook zijn meerdere (fiets)excursies en presentaties verzorgd voor binnenlandse en buitenlandse bezoekers. |
---|
Financieel overzicht doel
In onderstaand overzicht wordt op doelniveau de volgende informatie gepresenteerd:
- De totaalbedragen die door de raad beschikbaar zijn gesteld voor 2023, opgedeeld naar:
- Vastgestelde begroting
- Begrote kredieten die in 2023 via exploitatie worden verantwoord
- Vastgestelde begrotingswijzigingen
- De jaarrekeningcijfers
- Het voordelige (+) of nadelige (-) resultaat ten opzichte van de begrote bedragen
Baten en lasten | Lasten | Baten | Toevoeging aan reserves | Onttrekking aan reserves | Saldo |
---|---|---|---|---|---|
Vastgestelde begroting | 2.211.797 | 0 | 3.312.035 | 491.207 | |
+ mutaties projecten | -3.416.221 | 3.293.442 | 0 | 122.779 | |
+ begrotingswijzigingen | 62.552 | 412.499 | 7.853.650 | 2.893.480 | |
Begroting t/m december | 5.690.569 | 3.705.941 | 11.165.685 | 3.507.466 | |
- Jaarrekening | 5.526.252 | 3.495.463 | 8.960.698 | 1.302.477 | |
Resultaat doel Toekomstbestendige verkeersinfrastructuur | 164.317 | -210.478 | 2.204.987 | -2.204.989 | |
Saldo | -46.163 |
Financiële toelichting activiteiten (verschillenanalyse)
De lasten laten een voordelig saldo zien van € 164.317. De baten zijn € 210.478 lager en er wordt € 2.204.987 minder gestort in de reserve en € 2.204.989 minder onttrokken. Per saldo ontstaat er hierdoor een voordelig resultaat van € 46.163. Het voordelig resultaat kan als volgt worden verklaard:
|
---|
Toelichting realisatie kredieten
Spoorzone uitvoering Doorstroming openbaar vervoer (lange termijn) Koggepark en Fietsstraat (Snelfietsroute Zwolle - Hattem) Versnelling plaatsen laadpalen Zwolle Wereldfietsstad |
---|
In onderstaand overzicht wordt inzicht gegeven in de financiële stand van zaken van (meerjarige) kredieten die de Raad tot en met 2023 beschikbaar heeft gesteld.
Project | Omvang krediet tot en met 2023 | Gerealiseerd tot en met 2022 | Bestedingen 2023 | Restantkrediet |
---|---|---|---|---|
Spoorzone uitvoering | 142.691.637 | 113.256.991 | 12.762.774 | 16.671.872 |
VCN-N340 | 677.702 | 360.898 | 341.728 | -24.924 |
Hoofdinfrastructuur Stadshagen | 85.726.298 | 85.430.042 | 3.163 | 293.093 |
Doorstroming Openbaar Vervoer (lange termijn) | 17.397.997 | 17.459.081 | 10.258 | -71.342 |
Fietsroute Koggeln Zwolle-Hattem | 457.891 | 458.251 | - | afgesloten |
Fietsroute Zuid-Hessenpoort | 625.000 | 600.156 | - | 24.844 |
Voorsterpoort | 3.075.000 | 907.813 | -218.991 | 2.386.178 |
Bushaltes Stadshagen nieuwe consessie | 1.100.000 | 452.065 | 98.862 | 549.073 |
Mobiliteit Binnenstad | 200.000 | 193.596 | 6.432 | -28 |
Versnelling plaatsen laadpalen | 200.000 | 113.079 | 26.913 | 60.008 |
Eli Heimanslaan | 650.000 | 85.239 | 114.189 | 450.572 |
MobiliteitsHubs | 265.000 | 161.512 | 136.536 | -33.048 |
Zwolle Wereldfietsstad | 525.000 | 86.359 | 146.428 | 292.213 |
I-Centrale | 250.000 | - | 23.916 | 226.084 |
Bisschop Willebrandlaan | 400.000 | 2.071 | 22.855 | 375.074 |
Rhijnvis Feithlaan | 400.000 | - | 14.294 | 385.706 |
Zwartewaterallee | 2.339.843 | 103.540 | -103.540 | 2.339.843 |
OR Voorsterpoort-Oost | 1.955.234 | - | - | 1.955.234 |
Fietspad Nieuwleusenerdijk | 1.000.000 | 856.076 | - | 143.924 |
Uitwerking Kroesenallee | 350.000 | 68.450 | 105.398 | 176.152 |
Herinrichting Industrieweg | 1.330.000 | - | 32.225 | 1.297.775 |
Van 50 naar 30 km per uur | 500.000 | - | - | 500.000 |
Rotonde Hanekamp - Wipstrikker | 300.000 | - | 49.849 | 250.151 |
Holtenbroek-ZWA-B-Aansl ZwKw-Middelw. | 550.000 | - | 25.067 | 524.933 |
Holtenbroek-ZWA-C-Kruisp Middelw-Bachln | 1.190.915 | - | 79.916 | 1.110.999 |
Holtenbroek-ZWA-E-Krp.Montev-Zw.Allee | 630.420 | - | 30.049 | 600.371 |
Holtenbroek-ZWA-G-Herinrich OR Zw.Allee | 4.580.123 | - | 58.130 | 4.521.993 |
Holtenbroek-ZWA-I-Klimaatadaptieve mtr | 2.105.448 | - | 94.575 | 2.010.873 |
Woningbouwimpuls Oosterenk-Herinr.OR Dr.Spanj | 3.479.830 | - | - | 3.479.830 |
Woningbouwimpuls Oosterenk-Herinr.Dr.Thienen | 2.723.617 | - | - | 2.723.617 |
Woningbouwimpuls Oosterenk-Herinr.Heesweg | 702.113 | - | - | 702.113 |
Woningbouwimpuls Oosterenk-Uitbr.wandelnOost | 807.381 | - | 556 | 806.825 |
Woningbouwimpuls Oosterenk-Zuid Aansl.fietsnw | 588.891 | - | - | 588.891 |
Woningbouwimpuls Oosterenk-Nrd Aansl.fietsnw | 492.456 | - | - | 492.456 |
Woningbouwimpuls Oosterenk-Verwerving grond | 732.022 | - | - | 732.022 |
Holtenbroek-ZWA-A-Herinr krp Mozart/ZWA | 544.927 | - | - | 544.927 |
Totaal | 281.544.745 | 220.595.219 | 13.861.582 | 47.088.304 |
Financiële toelichting kredieten
Mobiliteitshubs In het verlengde van de Omgevingsvisie is in 2023 verkenning uitgevoerd naar de potentie, locatie en invulling van mobiliteitshubs in Zwolle, waarbij de focus lag op de zogenaamde Centrumhubs. Het resultaat van deze integraal uitgevoerde verkenning is een rapportage met als titel 'Afwegingskader voor de ontwikkeling van mobiliteitshubs in Zwolle'. Dit afwegingskader bevat een stappenplan op hoofdlijnen, om de locatie en invulling van (Centrum)hubs te bepalen en vormde het vertrekpunt voor de zogenaamde Adaptieve Ontwikkelstrategie (kortweg: AOS) die op dit moment verder wordt uitgewerkt. Eind 2023 is het project 'Mobiliteitshubs' financieel afgesloten, waarbij uiteindelijk een financieel tekort van € 33.000,- resteert, met name door meer ureninzet. |
---|