Domeinen

Fysiek domein

Doel 6.3.1 Toekomstbestendige verkeersinfrastructuur

We zorgen voor een toekomstbestendige verkeersinfrastructuur met prioriteit voor schoon vervoer

Toelichting op realisatie doel

Als gemeente streven we naar een toekomstbestendige verkeersinfrastructuur met prioriteit voor schoon vervoer. Ook in 2023 zijn we vanuit deze ambitie bezig geweest, waarbij we ook nog altijd de STO(M)P-methode (Stappen, Trappen, OV Mobility as a Service en dan pas de Privé auto) als leidend principe hanteren. Dit uit zich bijvoorbeeld concreet in de herinrichting van de Wester- en Oosterlaan, de Koggelaan (zie ook: Kredieten) en de voorbereiding voor de herinrichting van de Kop Assendorperstraat.

De combinatie van een nog altijd toenemende verplaatsingsbehoefte en een verder verdichtende stad betekent dat deze opgave in 2023 steeds groter is geworden en werken we steeds meer toe naar een mobiliteitstransitie. Om richting de toekomst beter te kunnen sturen op de specifieke doelen en inspanningen om te komen tot een toekomstbestendige verkeersinfrastructuur hebben we in 2023 gewerkt aan het opstellen van een Programma Mobiliteit, die in 2024 verder wordt afgerond.

Tevens zijn de eerste stappen gezet zijn voor het oprichten van een fysieke plek voor een Fiets Innovatie Centrum en participeren we actief in de Dutch Cycling Embassy. Dit is een publiek private samenwerkingsnetwerk, waarbij kennis, kunde en ervaringen worden uitgewisseld op het gebied van duurzame inclusieve fietsmobiliteit.

Sinds 2021 zijn de elektrische deelfiets en -scooter in het Zwolse straatbeeld te zien, maar eind 2023 was alleen Felyx als aanbieder van de elektrische deelscooter nog in Zwolle aanwezig. Ter voorbereiding op de nieuwe aanbesteding voor deeltweewielers is in 2023 gewerkt aan de Strategie deelmobiliteit. Ook hebben we in 2023 een afwegingskader voor Mobihubs opgesteld Met dit kader kunnen de locatie en invulling van (Centrum)hubs goed onderbouwd worden. Dit kader vormde tevens het vertrekpunt voor de zogenaamde Adaptieve Ontwikkelstrategie (kortweg: AOS), die in 2024 wordt afgerond.

Het afgelopen jaar hebben we ook weer veel verkeersbesluiten genomen. Het merendeel was voor het aanwijzen van parkeerplaatsen voor het opladen van elektrische voertuigen, maar ook voor het realiseren van voetgangeroversteekplaatsen, het beperken van de maximumsnelheid of het realiseren van een (fysieke) verkeersmaatregel zijn de benodigde juridische onderbouwingen gemaakt en gepubliceerd

Tot slot hebben we in 2023 de inzet op de realisatie van openbare laadpalen voor het opladen van elektrische auto's doorgezet, waardoor Zwolle op dit moment ruim 500 openbare laadpalen met samen meer dan 1.000 laadpunten telt.

Toelichting realisatie activiteiten

In 2023 hebben we in het verlengde van de Mobiliteitsvisie onder andere de Parkeerstrategie 2040 en de Strategie Deelmobiliteit opgesteld en ter besluitvorming aan college en raad aangeboden. De Parkeerstrategie 2040 is in december 2023 unaniem door de raad vastgesteld en de Strategie Deelmobiliteit staat gepland voor de raadsvergadering aan het einde van het eerste kwartaal 2024.

Rondom het openbaar vervoer over het spoor is in 2023 veel (lobby) inzet geweest op het verkrijgen van het ontbrekende budget voor het verbeteren van het spoortraject Zwolle - Meppel met een mooi resultaat. Met de provincie zijn we ook in 2023 in gesprek geweest over (de kwaliteit van) het busvervoer in en rondom Zwolle en de eind 2023 doorgevoerde wijzigingen in de routes.

Binnen rondom de ontwikkeling van Weezenlanden-Noord is samen met externe partners en partijen ingezet op de gebiedsaanpak en samen met Rijkswaterstaat is verder gekeken of ter hoogte van de knoop A28 - N340 in de toekomst een mobiliteitshubs gerealiseerd zou kunnen worden.

Tot slot zijn we als gemeente actief betrokken bij de kennisontwikkeling en agendasetting op het gebied van voetganger-,  en toegankelijkheidsbeleid binnen de City Deal ‘Ruimte voor Lopen’ en de fiets in de Dutch Cycling Embassy en de Tour de Force. Ook zijn meerdere (fiets)excursies en presentaties verzorgd voor binnenlandse en buitenlandse bezoekers.

Financieel overzicht doel

In onderstaand overzicht wordt op doelniveau de volgende informatie gepresenteerd:

  • De totaalbedragen die door de raad beschikbaar zijn gesteld voor 2023, opgedeeld naar:
    • Vastgestelde begroting 
    • Begrote kredieten die in 2023 via exploitatie worden verantwoord
    • Vastgestelde begrotingswijzigingen
  • De jaarrekeningcijfers
  • Het voordelige (+) of nadelige (-) resultaat ten opzichte van de begrote bedragen

Baten en lasten

Lasten

Baten

Toevoeging aan reserves

Onttrekking aan reserves

Saldo

Vastgestelde begroting

2.211.797

0

3.312.035

491.207

+ mutaties projecten

-3.416.221

3.293.442

0

122.779

+ begrotingswijzigingen

62.552

412.499

7.853.650

2.893.480

Begroting t/m december

5.690.569

3.705.941

11.165.685

3.507.466

- Jaarrekening

5.526.252

3.495.463

8.960.698

1.302.477

Resultaat doel Toekomstbestendige verkeersinfrastructuur

164.317

-210.478

2.204.987

-2.204.989

Saldo

-46.163

Financiële toelichting activiteiten (verschillenanalyse)

De lasten laten een voordelig saldo zien van € 164.317. De baten zijn € 210.478 lager en er wordt € 2.204.987 minder gestort in de reserve en € 2.204.989 minder onttrokken. Per saldo ontstaat er hierdoor een voordelig resultaat van € 46.163.

Het voordelig resultaat kan als volgt worden verklaard:  

  • In 2023 zijn hogere lasten gemaakt voor de capaciteitsinzet voor dit doel. Het gaat dan om de inzet voor de opzet van het Mobiliteitsprogramma à 65.006 euro en de coördinatie van het project Zwolle Wereld fietsstad à 19.097 euro.
  • In 2023 is het projecten beleid Mobiliteitshubs afgerekend met een nadeel van 33.047 euro.
  • Er zijn voordelen op de toegerekende kapitaallasten à 31.545 euro.
  • Voor de Spoorzone geldt dat er een grondverkoop begroot stond in 2023 die nog niet is afgerond. De onttrekking en storten van het resultaat van de grondexploitatie Hanzebadlocatie was verwacht in 2023, echter is het resultaat nog niet definitief. De verwachting is dat dit in 2024 wel definitief is en daarmee gestort zal worden in reserve Spoorzone.
  • Hiernaast zijn er binnen de Spoorzone voordelen op de toegerekende kapitaallasten à 81.610 euro.

Toelichting realisatie kredieten

Spoorzone uitvoering
In 2023 is, na de Stationsweg en de Oosterlaan, ook de herinrichting van de Westerlaan opgeleverd. Daarnaast zijn de voorbereidingen gestart voor de bouw van de passerelle,

Doorstroming openbaar vervoer (lange termijn)
Eind 2023 zijn de eerste voorbereidende maatregelen gestart vooruitlopend op de grootschalige werkzaamheden die begin 2024 zijn gestart aan het eerste deel van de Kop Assendorperstraat. Daarmee is na jaren van voorbereiding gestart met de herinrichting van de Kop van Assendorp om de looproute vanuit de binnenstad naar de Assendorperstraat op te waarderen, de leefbaarheid te vergroten, de doorstroming van het openbaar vervoer te garanderen en de verkeersveiligheid te verbeteren.

Koggepark en Fietsstraat (Snelfietsroute Zwolle - Hattem)
In 2023 gestart met de laatste fase van de snelfietsroute Zwolle - Hattem, te weten het deel over de Koggelaan en de aansluiting op de Van Karnebeektunnel. De Koggelaan wordt heringericht tot een Koggepark met een prominente plaats voor de fiets. De planning is dat in het tweede kwartaal van 2024 dit project wordt afgerond.

Versnelling plaatsen laadpalen
In 2022 is, onder regie van de provincie Overijssel, een concessie gesloten met Vattenfall voor het plaatsen van openbare laadpalen voor het opladen van elektrische auto's. Hiermee blijven wij de plaatsing van openbare laadpalen waarborgen, zodat bewoners of bezoekers van Zwolle met een elektrische auto deze ook binnen een acceptabele afstand van hun bestemming kunnen opladen. Mede door deze inzet beschikt Zwolle nu al over een fijnmazig netwerk met op dit moment ruim 500 openbare laadpalen met samen meer dan 1.000 laadpunten, waardoor voor vrijwel elke woning één of meerdere openbare laadpalen binnen 250 meter beschikbaar zijn.

Zwolle Wereldfietsstad
Het afgelopen jaar is binnen dit project gewerkt aan een pallet van maatregelen op het gebied van zowel infrastructuur, fietsparkeren, niet infrastructureel (onder andere gedrag en educatie). Dit werk zetten we ook in 2024 onverminderd voort.

In onderstaand overzicht wordt inzicht gegeven in de financiële stand van zaken van (meerjarige) kredieten die de Raad tot en met 2023 beschikbaar heeft gesteld.

Project

Omvang krediet tot en met 2023

Gerealiseerd tot en met 2022

Bestedingen 2023

Restantkrediet
31 december 2023

Spoorzone uitvoering

142.691.637

113.256.991

12.762.774

16.671.872

VCN-N340

677.702

360.898

341.728

-24.924

Hoofdinfrastructuur Stadshagen

85.726.298

85.430.042

3.163

293.093

Doorstroming Openbaar Vervoer (lange termijn)

17.397.997

17.459.081

10.258

-71.342

Fietsroute Koggeln Zwolle-Hattem

457.891

458.251

-

afgesloten

Fietsroute Zuid-Hessenpoort

625.000

600.156

-

24.844

Voorsterpoort

3.075.000

907.813

-218.991

2.386.178

Bushaltes Stadshagen nieuwe consessie

1.100.000

452.065

98.862

549.073

Mobiliteit Binnenstad

200.000

193.596

6.432

-28

Versnelling plaatsen laadpalen

200.000

113.079

26.913

60.008

Eli Heimanslaan

650.000

85.239

114.189

450.572

MobiliteitsHubs

265.000

161.512

136.536

-33.048

Zwolle Wereldfietsstad

525.000

86.359

146.428

292.213

I-Centrale

250.000

-

23.916

226.084

Bisschop Willebrandlaan

400.000

2.071

22.855

375.074

Rhijnvis Feithlaan

400.000

-

14.294

385.706

Zwartewaterallee

2.339.843

103.540

-103.540

2.339.843

OR Voorsterpoort-Oost

1.955.234

-

-

1.955.234

Fietspad Nieuwleusenerdijk

1.000.000

856.076

-

143.924

Uitwerking Kroesenallee

350.000

68.450

105.398

176.152

Herinrichting Industrieweg

1.330.000

-

32.225

1.297.775

Van 50 naar 30 km per uur

500.000

-

-

500.000

Rotonde Hanekamp - Wipstrikker

300.000

-

49.849

250.151

Holtenbroek-ZWA-B-Aansl ZwKw-Middelw.

550.000

-

25.067

524.933

Holtenbroek-ZWA-C-Kruisp Middelw-Bachln

1.190.915

-

79.916

1.110.999

Holtenbroek-ZWA-E-Krp.Montev-Zw.Allee

630.420

-

30.049

600.371

Holtenbroek-ZWA-G-Herinrich OR Zw.Allee

4.580.123

-

58.130

4.521.993

Holtenbroek-ZWA-I-Klimaatadaptieve mtr

2.105.448

-

94.575

2.010.873

Woningbouwimpuls Oosterenk-Herinr.OR Dr.Spanj

3.479.830

-

-

3.479.830

Woningbouwimpuls Oosterenk-Herinr.Dr.Thienen

2.723.617

-

-

2.723.617

Woningbouwimpuls Oosterenk-Herinr.Heesweg

702.113

-

-

702.113

Woningbouwimpuls Oosterenk-Uitbr.wandelnOost

807.381

-

556

806.825

Woningbouwimpuls Oosterenk-Zuid Aansl.fietsnw

588.891

-

-

588.891

Woningbouwimpuls Oosterenk-Nrd Aansl.fietsnw

492.456

-

-

492.456

Woningbouwimpuls Oosterenk-Verwerving grond

732.022

-

-

732.022

Holtenbroek-ZWA-A-Herinr krp Mozart/ZWA

544.927

-

-

544.927

Totaal

281.544.745

220.595.219

13.861.582

47.088.304

Financiële toelichting kredieten

Mobiliteitshubs
In de Omgevingsvisie ‘Ons Zwolle van Morgen 2030’ zijn mobiliteitshubs benoemd als een belangrijk middel om de groei en ontwikkeling van de stad te faciliteren en tegelijkertijd invulling te geven aan de verschillende (ruimtelijke) opgaven. Mobiliteitshubs zijn ruimtebesparend, een aanjager om mobiliteit en andere opgaven anders in te passen. Mobiliteitshubs bieden daarmee feitelijk ‘Ruimte voor Morgen’.

In het verlengde van de Omgevingsvisie is in 2023 verkenning uitgevoerd naar de potentie, locatie en invulling van mobiliteitshubs in Zwolle, waarbij de focus lag op de zogenaamde Centrumhubs. Het resultaat van deze integraal uitgevoerde verkenning is een rapportage met als titel 'Afwegingskader voor de ontwikkeling van mobiliteitshubs in Zwolle'. Dit afwegingskader bevat een stappenplan op hoofdlijnen, om de locatie en invulling van (Centrum)hubs te bepalen en vormde het vertrekpunt voor de zogenaamde Adaptieve Ontwikkelstrategie (kortweg: AOS) die op dit moment verder wordt uitgewerkt. Eind 2023 is het project 'Mobiliteitshubs' financieel afgesloten, waarbij uiteindelijk een financieel tekort van € 33.000,- resteert, met name door meer ureninzet.

Deze pagina is gebouwd op 07/11/2024 15:26:05 met de export van 07/11/2024 15:11:48