Domeinen

Fysiek domein

Doel 6.1.3 Wettelijk kader voor de fysieke leefomgeving

We zorgen voor een flexibel maar helder wettelijk kader en adequaat instrumentarium

Toelichting op realisatie doel

In 2023 is aan het beschreven doel gewerkt. Zoals aangegeven kan het doel, het opstellen van het gemeentebrede omgevingsplan, niet in 2023 bereikt worden. Dat is dan ook niet gebeurd. Er blijft ook in 2024 aan worden doorgewerkt. Het doel zal bovendien moeten worden bijgesteld, omdat het doel ten aanzien van het opstellen van het omgevingsplan niet in 2024 behaald zal worden. Het digitale stelsel is in 2023 niet gereed gekomen op landelijk niveau. Dat heeft gevolgen voor de software waarmee het gemeentebrede omgevingsplan wordt opgesteld. Daarnaast is volop gewerkt aan het implementeren van de tijdelijk alternatieve maatregel die ervoor zorgt dat aan meerdere ontwikkelingen gelijktijdig gewerkt kan worden. Dit doel is voor een groot deel bereikt doordat handboeken zijn opgesteld die zowel het proces als ook de inhoud van wat de nieuwe wet van ons vraagt richting geeft. Er is bovendien mee geoefend om zo goed mogelijk voorbereid te zijn op de wetswijziging.
Naast het werken aan het omgevingsplan zijn procedures herzien en klaargestoomd om ermee te kunnen werken onder de Omgevingswet die inmiddels - een jaar later per 1 januari 2024 - dan was voorzien is ingegaan.

Toelichting realisatie activiteiten

Actualiseren bestemmingsplannen en procedure kosten
Alle bestemmingsplannen die niet digitaal waren, zijn zodanig zijn vormgegeven dat deze onderdeel zijn gaan uitmaken van het omgevingsplan van rechtswege per 1 januari 2024.
De meeste procedures van bestemmingsplannen die ambtshalve zijn opgesteld, zijn afgerond, maar tegen enkelen loopt nog een beroepsprocedure. Een enkel plan zal onder de Omgevingswet worden afgerond.

Begeleiding en behandeling van WABO-aanvragen, incl. vooroverleg en klantvragen
Het aantal Wabo aanvragen, inclusief vooroverleg en klantvragen, was in 2023 zoals verwacht ongeveer gelijk aan het aantal in 2022. Het aantal conceptaanvragen lag in 2023 iets lager dan in 2022.
In de laatste weken van het jaar 2023 was er sprake van een piek van Wabo aanvragen door initiatiefnemers die hun aanvraag nog onder het oude Wabo-regime wilden indienen. Op aanvragen omgevingsvergunningen die vanaf 1 januari 2024 zijn ingediend is de Omgevingswet van toepassing.

Opstellen doorontwikkelen, actualiseren en operationaliseren VTH-beleid voor de thuistaken, VTH-programma en VTH-jaarverslag
Op 25 mei 2021 is het VTH-beleidsplan thuistaken 2021-2022 vastgesteld. In het kader van de Omgevingswet (Ow) en de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb) moet dit VTH-beleid worden geactualiseerd/herzien. In 2023 hebben VTH medewerkers samen met procesadviseurs gewerkt aan het uitvoeren van acties om te komen tot goed werkende VTH-processen en de ontwikkeling van kennis en competenties. In 2023 is gestart met het opstellen van toezicht- en handhavingsbeleid Wkb. Omdat het Ow en Wkb-stelstel geheel nieuw is en wij eerst ervaring op willen doen met het nieuwe stelstel, hebben wij ervoor gekozen om het beleid nog niet vast te stellen, maar de uitgangspunten van dit conceptbeleid eerst als leidraad te gebruiken en te gaan ervaren of onze uitgangspunten toepasbaar en afdoende zijn. De uitgangspunten zijn opgenomen in een bijlage bij het VTH omgevingsrecht jaarverslag 2023 & programma 2024, door het college vastgesteld op 19 december 2023.
Op basis van de ervaringen in 2024 gaan wij het conceptbeleid omzetten in definitief beleid.

Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG)
Jaarlijks wordt door een externe partij de mutatiesignalering uitgevoerd om de BAG te actualiseren. De uitkomst hiervan wordt vervolgens door ons verwerkt in het systeem. (Ver)bouw welke niet via een vergunning gaat, wordt op deze manier ook gezien en opgenomen in de BAG. Hierdoor kunnen we de kwaliteit van de gegevens blijven garanderen. Daarnaast is er in 2023 een verbeterslag uitgevoerd in samenwerking met de BGT. De verschillen tussen de pandgeometrieën in de BAG en BGT is teruggebracht van ruim 1800 naar minder dan 200 stuks. Het restant van deze verschillen zal in 2024 worden verwerkt.

Programmatische Aanpak Stikstof
In 2023 is net als in 2022 externe expertise ingehuurd, is er binnen de vakgroep stikstof structureel afstemming en uitwisseling geweest over stikstofzaken binnen Zwolle en er is gewerkt aan het faciliteren van plannen, projecten en civiele werken waar stikstof een issue is. Er is een ecologisch brondocument opgezet, dat als voortoets voor plannen, projecten en civiele werken ingezet kan worden. Dat faciliteert in veel gevallen een vlotte afwikkeling van stikstofonderzoek.

Financieel overzicht doel

In onderstaand overzicht wordt op doelniveau de volgende informatie gepresenteerd:

  • De totaalbedragen die door de raad beschikbaar zijn gesteld voor 2023, opgedeeld naar:
    • Vastgestelde begroting 
    • Begrote kredieten die in 2023 via exploitatie worden verantwoord
    • Vastgestelde begrotingswijzigingen
  • De jaarrekeningcijfers
  • Het voordelige (+) of nadelige (-) resultaat ten opzichte van de begrote bedragen

Baten en lasten

Lasten

Baten

Toevoeging aan reserves

Onttrekking aan reserves

Saldo

Vastgestelde begroting

3.927.162

4.641.427

330.000

0

+ mutaties projecten

-730.565

0

0

730.565

+ begrotingswijzigingen

1.773.815

1.150.000

658.000

1.117.500

Begroting t/m december

6.431.542

5.791.427

988.000

1.848.065

- Jaarrekening

5.712.280

5.976.017

1.304.969

1.518.878

Resultaat doel Wettelijk kader voor de fysieke leefomgeving

719.262

184.590

-316.969

-329.187

Saldo

257.696

Financiële toelichting activiteiten (verschillenanalyse)

De lasten laten een voordelig saldo zien van € 719.262. De baten zijn € 184.590 hoger en er wordt € 316.696 meer gestort in de reserve en € 329.187 minder onttrokken. Per saldo ontstaat er hierdoor een voordelig resultaat van € 257.696.
Dit voordelig resultaat kan als volgt worden verklaard:

  • De lagere lasten worden voor het groot deel, € 606.215 veroorzaakt door het onderdeel omgevingsvergunning. Zoals ook in de berap-II is aangegeven zijn er in 2023 hogere leges gerealiseerd dan eerder begroot. De bijbehorende lasten zijn opgenomen in 2023. De toezicht en handhaving op deze bouwwerken zal de komende jaren uitgevoerd worden. Om deze capaciteit te kunnen financieren wordt hiervoor een bedrag meegenomen naar 2023 en later als nodig. Samen gaat het om een storting van € 550.000 in de reserve nog uit te voeren werken.
  • Er bestaat een voordeel van 34.488 euro op het budget voor derden van GEO-informatie.
  • De PAS (stikstof) laat een voordeel zien van € 15.692.
  • Voor de Omgevingsdienst IJsselland gaan we uit van een voordeel van 33.078 euro. Door onder andere het opnemen van nog te ontvangen subsidies van de provincie voor energiecontroles en het verwerken van een klein voordelig resultaat over 2022.
  • Zoals hierboven al aangegeven laten de leges omgevingsvergunningen een voordeel zien, dit is uitgekomen op € 213.405. Op hoofdlijnen is de verwachting ten tijden van de Berap ook de realisatie gebleken. De hogere baten worden met name ook veroorzaakt doordat in de laatste fase van 2023 het aantal veel hoger is dan anders. Deze zijn ten opzichte van voorgaande jaren zelfs meer dan verdubbeld. Hierdoor nemen we voor 2023 aanvullende baten mee.

Toelichting realisatie kredieten

Wat betreft de bestemmingsplanprocedures is de opsomming als volgt:

  • Bestemmingplan Evenementen Stedelijk gebied (Binnenstad e.o.). Dit is niet afgerond en zal onder de Omgevingswet vervolgd worden.
  • Bestemmingsplan herziening Wijthmenerplas. Dit plan is vastgesteld, maar er is beroep tegen ingediend. De beroepszaak loopt nog.
  • Bestemmingplan  Recreatieboten (Harm Smeengekade). Dit plan is afgerond.
  • Aanpassing Bestemmingplan Zwolle Zuidwest in het kader van Schellerweg 110. Dit plan is niet afgerond en zal onder de Omgevingswet een vervolg krijgen.
  • Bestemmingsplan uitbreiding woonboulevard Voorsterpoort. Dit plan is vastgesteld, maar er is beroep tegen ingediend. De beroepszaak loopt nog.
  • Veemarkt 33, n.a.v. planschadezaak. Dit plan is niet afgerond en zal onder de Omgevingswet een vervolg krijgen.
  • Doortrekken Kroesenallee.  Dit plan is niet afgerond en zal onder de Omgevingswet een vervolg krijgen.

De ontwikkelingsgerichte bestemmingsplannen zijn deels nog als ontwerp voor het einde van 2023 ter visie gelegd, zodat deze onder de oude procedure kunnen worden voortgezet. In 2023 is er per project een afweging gemaakt wat haalbaar zou zijn onder de oude wetgeving en wat onder de Ow zal worden afgerond.  

In onderstaand overzicht wordt inzicht gegeven in de financiële stand van zaken van (meerjarige) kredieten die de Raad tot en met 2023 beschikbaar heeft gesteld.

Project

Omvang krediet tot en met 2023

Gerealiseerd tot en met 2022

Bestedingen 2023

Restantkrediet
31 december 2023

Actualisering bestemmingsplannen

5.412.000

5.247.756

88.210

76.034

Bouw - Omgevingswet

6.872.845

4.108.845

954.036

1.809.964

Totaal

12.284.845

9.356.601

1.042.246

1.885.998

Financiële toelichting kredieten

Omgevingswet
De Omgevingswet is ingegaan per 1 januari 2024. Voor de periode 2023-2025 zijn middelen beschikbare. In 2023 overgebleven budget wordt in deze periode en voor de bijbehorende werkzaamheden ingezet.

Deze pagina is gebouwd op 07/11/2024 15:26:05 met de export van 07/11/2024 15:11:48