Domeinen

Fysiek domein

Doel 7.3.4 Voorkomen gezondheidsrisico's

We voorkomen gezondheidsrisico’s door verontreiniging van bodem,  grondwater, lucht, geluid of externe veiligheid

Toelichting op realisatie doel

De Omgevingsdienst IJsselland heeft in 2023 de gemaakte afspraken met de deelnemers over vergunningverlening, toezicht en handhaving en advies grotendeels uitgevoerd en zo effectief bijgedragen aan de kwaliteit van de leefomgeving.

Voor bodem en ondergrond is verder vormgegeven aan de gebiedsgerichte aanpak en krijgen door de jaarlijkse monitoring steeds beter zicht op het gedrag van grondwaterverontreiniging.  Daarbij hebben we ook in 2023 de afstemming met andere doelen en functies vormgegeven. Bijvoorbeeld het gebruik van bodemenergie in de Spoorzone en de bescherming van de drinkwaterwinning door middel van een bodemenergieplan. Ook hebben we in 2023 op de PSP-locatie sanering met de natuur vormgegeven. Hierbij combineren we de uitvoering van de gebiedsgerichte aanpak met klimaatdoelen.
Het huidige gebiedsbeheerplan wordt geactualiseerd voor de nieuwe periode 2025-2029 en passend gemaakt voor de Omgevingswet.

Zwolle voldoet voor luchtkwaliteit aan de wettelijke normen en heeft in 2023 het Schone Lucht Akkoord niet ondertekend. Zwolle heeft het voornemen om in 2024 het Schone Lucht Akkoord wel te ondertekenen. Daartoe zal een begrotingsvoorstel voor 2025 worden gedaan. Wat betreft externe veiligheid voldoet Zwolle aan de basisveiligheid. De wettelijke veiligheidsnormen worden nergens overschreden. Risico’s in ontwikkelgebieden zijn in 2023 verantwoord conform het gebiedsgerichte EV beleid. Voor geluid is in 2023 met name gekeken naar de effecten van het van kracht worden van de Omgevingswet; welke kaders zijn nodig om een gezonde leefomgeving te kunnen borgen.

Toelichting realisatie activiteiten

Omgevingsdienst IJsselland
De Omgevingsdienst IJsselland heeft in 2023 in totaal 91% van de afspraken uitgevoerd die met de deelnemers over vergunningverlening, toezicht en handhaving en advies zijn gemaakt (de afspraken uitgedrukt in uren per deelnemer). Aan een aantal deelnemers besteedde de Omgevingsdienst IJsseland meer uren dan gepland. Een verklaring hiervoor is het feit dat een deel van de werkvoorraad wordt bepaald door een vraag gestuurd aanbod. Als gevolg daarvan haalde de Omgevingsdienst IJsseland haalde niet bij alle deelnemers 100% van de geplande uren. Aan Zwolle is 85% van de afgesproken uren besteed. Ten tijde van het opstellen van deze jaarrekening is het jaarverslag 2023 en de jaarrekening 2023 van de Omgevingsdienst IJsselland nog niet door het bestuur van de Omgevingsdienst IJsselland bestuurlijk vastgesteld. Om die reden vindt er op deze plek geen inhoudelijke terugkoppeling plaats over bovenstaande inzet van de Omgevingsdienst IJsselland. De verantwoording over de inzet van de Omgevingsdienst IJsselland vindt plaats bij het aanbieden van het jaarverslag en de jaarrekening van de Omgevingsdienst IJsselland (medio tweede kwartaal).

Bodem en ondergrond
Het huidige gebiedsbeheerplan wordt geactualiseerd voor de nieuwe periode 2025-2029 en passend gemaakt voor de Omgevingswet. In 2023 hebben we hier veel werk in gestoken zodat deze in 2024 kan worden vastgesteld.
Verder hebben we de activiteiten uitgevoerd volgens de uitvoeringsagenda. Waar van toepassing hebben we aangesloten bij de planning en activiteiten van de ruimtelijke ontwikkelingen in de stad, zoals de Spoorzone. Daar waar ruimtelijke ontwikkelingen langer duren hebben we onze activiteiten aangepast. Bij de PSP-locatie hebben we bomen en een helofytenfilter ingezet als natuurlijke sanering. Dit is de tweede locatie in Zwolle waar we actief de natuur gebruiken voor een beter bodem en grondwaterkwaliteit.

Geluid, lucht en externe veiligheid
Het Schone Lucht Akkoord is in 2023 niet ondertekend vanwege het feit dat we in Zwolle voldoen aan de wettelijk normen. Bij ruimtelijke ontwikkelingen en het mobiliteitsbeleid is rekening gehouden met de luchtkwaliteit en wordt gewerkt aan het verbeteren van de luchtkwaliteit. Voor geluid is een beleidsregel voorbereid hoe omgegaan kan worden met nieuwbouw op locaties waar niet voldaan kan worden aan de grenswaarden. Tevens is het nieuwe Actieplan geluid voorbereid en opgenomen in een (verplicht) Omgevingsprogramma geluid. Beide beleidsdocumenten zullen in de loop van 2024 aangeboden worden aan de raad.

Financieel overzicht doel

In onderstaand overzicht wordt op doelniveau de volgende informatie gepresenteerd:

  • De totaalbedragen die door de raad beschikbaar zijn gesteld voor 2023, opgedeeld naar:
    • Vastgestelde begroting 
    • Begrote kredieten die in 2023 via exploitatie worden verantwoord
    • Vastgestelde begrotingswijzigingen
  • De jaarrekeningcijfers
  • Het voordelige (+) of nadelige (-) resultaat ten opzichte van de begrote bedragen

Baten en lasten

Lasten

Baten

Toevoeging aan reserves

Onttrekking aan reserves

Saldo

Vastgestelde begroting

2.872.379

29.383

145.000

559.380

+ mutaties projecten

-5.427

0

0

5.427

+ begrotingswijzigingen

430.402

242.430

0

54.529

Begroting t/m december

3.308.208

271.813

145.000

619.336

- Jaarrekening

2.673.820

222.938

202.471

326.142

Resultaat doel Voorkomen gezondheidsrisico's

634.388

-48.875

-57.471

-293.194

Saldo

234.848

Financiële toelichting activiteiten (verschillenanalyse)

De lasten laten een voordelig resultaat zien van € 634.388. Omdat de baten echter ook € 48.875 lager zijn en er € 57.471 meer wordt toegevoegd en € 293.194 minder wordt onttrokken aan de reserves, ontstaat uiteindelijk een voordelig resultaat van € 234.848. Dit resultaat heeft betrekking op de volgende activiteiten:  

Omgevingsdienst
Voor de Omgevingsdienst IJsselland zijn de lasten € 26.437 lager en de baten € 31.333 hoger, hetgeen leidt tot een voordelig resultaat op dit doel van € 57.770.
Dit betreft een klein voordeel ten opzichte van het budget dat is weggezet bij de Omgevingsdienst door een lagere afrekening en een hogere bijdrage van de Provincie voor energiecontroles.

UItvoeringsagenda Bodem en ondergrond
De uitvoeringsagenda Bodem en Ondergrond kent per saldo een resultaat van €0. Er worden € 353.874 lagere lasten, € 80.208 lagere baten, € 35.000 hogere toevoeging aan de reserves en € 238.665 lagere onttrekkingen uit de reserves gerealiseerd.
Voor de uitvoeringsagenda Bodem en Ondergrond is een beperkt regulier budget. Jaarlijks wordt aanvullend incidenteel budget geraamd (voorheen projectbudget Gebiedsbeheerplan Zwolle Centraal en rijksgelden DecentralisatieUitkeringBodem) ten laste van de reserve GBP en de reserve nutvw-fysiek.

  • Jaarlijks is een budget van € 500.000 beschikbaar voor de uitvoering het GBP, waar tegenover een bijdrage uit de reserve GBP staat van € 500.000. De kosten fluctueren jaarlijks en worden via de reserve geëgaliseerd. In 2023 waren de lasten € 199.218 lager en de baten € 35.000 hoger. Daarmee is een bedrag van € 199.218 minder onttrokken uit en € 35.000 meer toegevoegd aan de reserve GBP.
  • Voor de activiteiten DecentralisatieUitkeringBodem waren de lasten € 39.447 lager dan begroot. Dit wordt met name veroorzaakt doordat de activititeiten over de jaren heen lopen.  Hierdoor is eveneens € 39.447 minder uit de reserve nutvw-fysiek onttrokken. Dit saldo blijft gereserveerd ter dekking van de kosten van de uitvoeringsagenda Bodem en Ondergrond 2024.
  • Daarnaast is voor 2021 en 2022 een rijksbijdrage SPUK "BuitenProportionele Uitvoeringskosten Bodem" ontvangen. Deze regelingen lopen van 2022 tot en met 2024. In 2023 waren de lasten € 115.208 lager dan geraamd. Hierdoor is de verantwoorde rijksbijdrage eveneens € 115.208 lager. Deze activiteiten lopen door tot oktober cq. december 2024.  

Geluid, Lucht en Externe veiligheid
De lasten zijn € 77.029 lager. Dit saldo is verrekend met de reserve nutvw-fysiek waardoor de storting in de reserves € 22.471 hoger is en de onttrekking € 54.529 lager. Per saldo een resultaat van € 29.
De gereserveerde middelen van € 70.000 zullen in 2024 worden ingezet voor capaciteit Geluid en Lucht. Activiteiten zoals actualisering geluidspan en inbreng Schone Lucht Akkoord zijn niet opgenomen in de structurele begroting. De extra werkzaamheden in 2024 komen ten laste van de gereserveerde middelen.

Toelichting realisatie kredieten

Geluidsscherm Mimosastraat
Het scherm is gerealiseerd. De kosten zijn betaald door Prorail. De subsidie voor de volledige realisatie staat nog bij de gemeente. De actie ligt bij Prorail.

Actieplan geluid 2018-2023
De twede actieplanperiode is afgerond. 2023 is gebruikt om een derde actieplan te maken. Nu de Omgevingswet van kracht is geworden is het een formeel en verplicht omgevingsprogramma on de Omgevingswet geworden. Het nieuwe programma moet voor 1 juli 2024 worden vastgesteld voor de periode 2024- 2028. Inclusief een nieuwe financiele constructie.

Lelystad Airport
Door de beslissing om de luchthaven vooralsnog niet in gebruik te nemen zijn de kosten heel beperkt. Van belang is wat het nieuwe kabinet over de luchthaven gaat besluiten.

Externe veiligheid
Op dit moment wordt gewerkt aan een plan van aanpak voor het cluster milieu. Externe veiligheid wordt daarin meegenomen. Het doel is het bestaande externe veiligheidsbeleid te vertalen naar de systematiek van de Omgevingswet en op te nemen in het gebied dekkende Omgevingsplan. De exacte uitvoering en planning van dit plan van aanpak is nog niet bekend en zal in samenhang met andere clusters worden bepaald. Financiering zal plaatsvinden vanuit het project Omgevingsplan.

In onderstaand overzicht wordt inzicht gegeven in de financiële stand van zaken van (meerjarige) kredieten die de Raad tot en met 2023 beschikbaar heeft gesteld.

Project

Omvang krediet tot en met 2023

Gerealiseerd tot en met 2022

Bestedingen 2023

Restantkrediet
31 december 2023

Geluidsanering

1.078.116

697.351

-

380.765

Airport Lelystad

156.000

115.726

5.427

34.847

Totaal

1.234.116

813.077

5.427

415.612

Financiële toelichting kredieten

Bovenstaand overzicht laat zien dat er in 2023 geen kredieten binnen dit doel zijn afgesloten of dat er financiële afwijkingen zijn (geen negatief saldo van kredieten). Er is dan ook geen financiële toelichting benodigd.

Deze pagina is gebouwd op 07/11/2024 15:26:05 met de export van 07/11/2024 15:11:48