Domeinen

Fysiek domein

Doel 7.1.2 Fysieke voorzieningen

We zorgen voor passende en functionele bovengrondse én ondergrondse fysieke voorzieningen vanuit de opgave van wijk en stad

Toelichting op realisatie doel

We toetsen de kwaliteit van de kapitaalgoederen aan wet- en regelgeving, landelijke normen en richtlijnen. Hiervoor voeren we inspecties uit. Dit geeft inzicht in het benodigde onderhoud en vervangingen, het beheer MJOP (meerjarenopgave programmering onderhoud en vervangingen). We gebruiken het beheersysteem Obsurv, de kaarten in GIS systeem en stemmen af met de projecten en ontwikkelingen.
In 2023 is de concept Nota Beheer Kapitaalgoederen buitenruimte 2023-2026 vastgesteld. De nota schetst hoeveel geld er nodig is vanuit beheer om te voldoen aan de ambitie van de stad. Ook is toename van de vervangingsinvesteringen door de ouder wordende stad inzichtelijk gemaakt. Bij de besluitvorming in november 2023 zijn niet alle benodigde middelen toegekend. Voor de elementenverhardingen (tegels en klinkers) en het Zwolse Centrumgebied is besloten minder middelen beschikbaar te stellen. De kwaliteit zal achter blijven op de gewenste kwaliteit. We borgen de veiligheid van de verhardingen door klein onderhoud uit te voeren. En we zetten focus op de kwaliteit van het Centrum en het Stationsplein i.p.v. het hele Zwolse Centrumgebied. De klachten zullen hiermee verminderen. We monitoren de kwaliteit en rapporteren erover in de nieuwe nota (2027-2032).
Het beheer MJOP is een jaarlijks proces dat continu aandacht behoeft. We maken onderscheid ion het beheer MJOP en het integrale MJOP. De kwaliteit van het beheer MJOP inclusief ontsluiting via GIS is structureel verbeterd. Dit leidt tot efficiëntere onderlinge afstemming.
Het integraal  programmeren (MJOP integraal) is in 2022 gestart, maar in 2023 gestagneerd. Het integrale MJOP streeft naar stadsbrede en gebiedsgerichte programmering. We beschouwen dan alle opgaven (dus niet alleen onderhoud en vervanging, maar ook mobiliteits-, klimaat-, energie- en woningbouwopgave). Er is onvoldoende aandacht voor dit proces geweest (gebrek aan focus en capaciteit).

De onderhoudswerkzaamheden stemmen we ad hoc af met wijkbeheer. De wensen uit de wijk komen meer en meer op kaart, wat die behoefte inzichtelijker is. Vanuit beheer kijken we met een schuin oog naar de andere opgaven. In 2023 is de wens om verbinding naar de sociaal maatschappelijke opgaven nog specifieker uitgesproken. Dit is nog niet concreet gemaakt.

De werkzaamheden stonden onder druk als gevolg van de energie-, grondstoffencrisis en de krapte op de arbeidsmarkt (intern en extern). Gevolg is dat een deel van het onderhoud aan de verhardingen niet is uitgevoerd.  Dit schuift door, wat op basis van risico’s als relatief veilig is ingeschat. Het is risico is ook dat we het werk door de hoeveelheid niet meer weggezet krijgen.

De 'nieuwe' standaard bij het daadwerkelijk uitvoeren van het onderhoud en vervangingen is het meenemen van Biodiversiteit, Energietransitie, Circulariteit en Klimaatadaptatie (BECK). Op projectniveau is er aandacht voor, maar vraagt wel continu aandacht. Ook is veilig werken concreter in onze bestekken opgenomen en leven onze medewerkers dit na. Bij de aanbesteding van het groot onderhoud asfalt is als gunningscriterium het terugdringen van de CO2 uitstoot in materieel en materiaal beloond.  

De ombouw van asfaltwoonstraten naar klimaatadaptieve woonstraten stagneert als gevolg van capaciteitsgebrek voor Wipstrik (fase 1). De werkzaamheden voor de klimaatstraten in Holtenbroek zijn ondergebracht bij het gebiedsteam Holtenbroek.

De installatieverantwoordelijkheid moet nog geïmplementeerd worden. Door capaciteitsgebrek is dit blijven liggen.

Toelichting realisatie activiteiten

De  beheer programmering (beheer MJOP) gaat over onderhoud en vervanging. Dit vraagt continu aandacht, verbetering en vergroten van de doorkijk. Voor beheer en onderhoud zijn 2023 is het proces duidelijker neergezet. De kwaliteit van de informatie, die we ontsluiten via GIS is verbeterd. Gebrek aan capaciteit (kwaliteit en kwantiteit) zet dit wel onder druk. We hebben in 2023 de onderhoudswerkzaamheden zo goed mogelijk op elkaar afgestemd. Ook heeft ad hoc afstemming met de wijken plaatsgevonden en met mobiliteit.
De beheerplannen uit 2022 zijn vastgesteld met de vaststelling van de Nota Beheer Kapitaalgoederen 2023-2026.
De integrale stadsbrede programmering (integrale MJOP) is in 2023 gestagneerd. Vanuit beheer kijken we naar de ontwikkelingen en houden rekening met onze planningen. Er is geen actieve afstemming, behalve in de prioritaire gebieden, als binnenstad en de Spoorzone.

  • Het beheersysteem actueel houden is een continu proces. De basis op orde brengen staat onder druk door capaciteitsgebrek. De kwaliteit van de informatie is in 2023 een stuk beter geworden. We ontsluiten dit via het Geo-portaal. Dit komt de onderlinge afstemming ten goede.
  • De benodigde inspecties zijn in 2023 uitgevoerd en gebruikt voor het programmeringsproces.
  • Het jaarlijkse onderhoud is uitgevoerd voor oa. wegen, openbare verlichting, verkeerslichten, civiele kunstwerken. Voor de openbare verlichting is minder onderhoud uitgevoerd als gevolg van ziekte en capaciteitsgebrek. We houden zo goed mogelijk rekening met klimaatadaptatie en circulariteit. Zo hebben we bijv. een duurzaam en circulair groot onderhoudscontract wegen. (koppeling met doelen 5.1.2 en 6.4.1).
  • We werken veilig bij het uitvoeren van onderhoud en vervangingen .

Financieel overzicht doel

In onderstaand overzicht wordt op doelniveau de volgende informatie gepresenteerd:

  • De totaalbedragen die door de raad beschikbaar zijn gesteld voor 2023, opgedeeld naar:
    • Vastgestelde begroting 
    • Begrote kredieten die in 2023 via exploitatie worden verantwoord
    • Vastgestelde begrotingswijzigingen
  • De jaarrekeningcijfers
  • Het voordelige (+) of nadelige (-) resultaat ten opzichte van de begrote bedragen

Baten en lasten

Lasten

Baten

Toevoeging aan reserves

Onttrekking aan reserves

Saldo

Vastgestelde begroting

15.642.367

615.041

27.788

11.610

+ mutaties projecten

-83.606

-4.230

0

87.836

+ begrotingswijzigingen

961.810

0

300.000

695.453

Begroting t/m december

16.687.783

610.811

327.788

794.898

- Jaarrekening

14.471.238

825.492

2.005.676

446.921

Resultaat doel Fysieke voorzieningen

2.216.545

214.681

-1.677.888

-347.977

Saldo

405.361

Financiële toelichting activiteiten (verschillenanalyse)

De lasten en de baten laten een voordelig saldo zien van € 2.216.545 en € 214.681. Omdat € 1.677.888 meer wordt toegevoegd aan de reserves en € 347.977 minder wordt onttrokken, ontstaat uiteindelijk een voordelig resultaat van € 405.361.

Het voordeel wordt gerealiseerd door:

  • Er is € 1.677.888 minder uitgegeven in 2023, omdat opdrachten doorlopen naar 2024. Dit bedrag is toegevoegd aan de reserve nutvw-fysiek, waardoor de toevoeging aan de reserves eveneens € 1.677.888 hoger is. Per saldo geeft dit geen resultaat.
  • Er is € 347.977 minder besteed op opdrachten die overliepen vanuit 2022. Dit bedrag is minder onttrokken aan de reserve-nutvw fysiek, waardoor de onttrekking uit de reserve € 347.977 lager is. Per saldo geeft dit geen resultaat.
  • Voorgaande komt door vertragingen als gevolg van capaciteitsgebrek zowel intern als in de markt en lange levertijden en door uitstel om werkzaamheden te combineren.
  • Er is € 403.135 minder uitgegeven aan onderhoud van openbare verlichting, voornamelijk op remplace en bij- en verplaatsingen; er is minder onderhoud uitgevoerd als gevolg van ziekte en capaciteitsgebrek en er was minder onderhoud nodig door de ombouw naar LED in de afgelopen jaren. Consequenties hiervan worden bezien en opgepakt.
  • Aan schadeherstel is € 135.868 meer uitgegeven. Hier tegenover staan € 110.381 aan (extra) schadevergoedingen op de baten.
  • Voor het verwijderen van verpakkingsafval via de prullenbakken is een zogeheten prullenbakkengoeding ontvangen. Deze baat was niet begroot. Een voorstel voor de inzet vanaf 2024 van deze nieuwe structurele vergoeding wordt voorgelegd bij het voorjaarsmoment.
  • De activiteiten en afwijkingen behoeven verder geen toelichting.

Toelichting realisatie kredieten

Wegen reconstructies

  • De ombouw tot klimaatwoonstraten en de reconstructies van de andere asfaltverhardingen lopen stagnatie op door capaciteitsgebrek. De geplande ombouw in Holtenbroek is ondergebracht bij het gebiedsteam Holtenbroek. Ook het opstellen van het klimaatbestendige ombouwprogramma heeft nog niet paatsgevonden.

Ombouw openbare verlichting naar LED

  • De ombouw conform beslisnota 'Energiebesparende ombouw openbare verlichting' (i.r.t. doel 6.4.1) en de versnelling energiezuinige openbare verlichting 2020-2023 (besluit 20191125-9) is in 2023 als gevolg van ziekte gestagneerd. Dat betekent ook dat de afsluitende rapportage (incl. financiële gevolgen van het verledden) naar aanleiding van het genoemde besluit in 2024 zal worden opgesteld.

Machinerichtlijn

  • De voorbereiding van het uitvoeren van de vervangingen aan de beweegbare bruggen is in 2023 opgestart. Wel vertraagt het iets door capaciteitsgebrek in de markt. Dit komt door lange levertijden of doordat we ze combineren met onderhoud aan de kunstwerken. De werkzaamheden worden vooral in 2024 en 2025 uitgevoerd.

Overige kredieten

  • De vervangingsinvesteringen van verkeerslichten en houten bruggen zijn volgens planning uitgevoerd of nog in uitvoering.

In onderstaand overzicht wordt inzicht gegeven in de financiële stand van zaken van (meerjarige) kredieten die de Raad tot en met 2023 beschikbaar heeft gesteld.

Project

Omvang krediet tot en met 2023

Gerealiseerd tot en met 2022

Bestedingen 2023

Restantkrediet
31 december 2023

Ombouw openbare verlichting naar LED

7.563.300

6.201.775

465.647

895.878

Wegen reconstructies

775.000

504.551

265.684

afgesloten

Wegen reconstructies 2019

550.000

17.106

85.570

447.324

2020-AOW brug vervangen houten leuning

42.640

16.077

-1

26.564

2020-AOW brug conserveren

20.800

4.980

5.305

10.515

2020-AOW brug MRL

10.400

-

-

10.400

2020-Hanekampbrug renovatie

41.600

41.612

-12

afgesloten

2020-Diverse houten bruggen

164.000

164.000

-

afgesloten

2020-Spoolderbergbrug brugleuning

0

-

-

-

2021-Verkeersregelinstallaties

526.000

526.000

-

-

2021-Bestrat Kraanbwrk, e.a.

45.000

43.830

884

afgesloten

2021-Pelserbrug verv.cilinder

43.680

-

-

43.680

2021-Pelserbrug besturingskast

20.800

-

-

20.800

2021-HBB camerasysteem brug

70.096

58.132

-

11.964

2021-HBB intercom brugbedienin

0

-

-

-

2021-HBB slagbomen vervanging

208.000

140.797

27.705

39.498

2021-Mastenbroekerbrug camera

73.840

71.123

-

2.717

2021-Mastenbroekerbrug interco

10.400

4.558

-

5.842

2021-Twistvlietbrug camerasyst

40.560

35.394

-

5.166

2021-Twistvlietbrug cameramast

27.040

16.283

-

10.757

2021-Brugbediening marifoon

18.720

15.234

-

3.486

2021-houten bruggen vervanging

120.000

120.094

-94

afgesloten

2021-voegovergangen vaste brug

242.725

206.671

36.055

afgesloten

2022-Vervanging asfalt

235.000

235.884

-884

afgesloten

2022-Verv asfalt element/beton

1.105.000

-

161.362

943.638

2022-Vervanging VRI

600.000

593.154

6.846

afgesloten

2022-Hanekampbr landvkrseinen

8.320

-

-

8.320

2022-Hanekampbrug conservering

62.400

2.280

25.459

34.661

2022-Vispoortenbrug bekabeling

7.280

-

2.728

4.552

2022-HBB verv hoofdv&binnenins

7.280

-

-

7.280

2022-Katerveersl aanp/verv bru

0

-

-

-

2022-WHB conserven geheel

156.000

149.079

106

afgesloten

2022-Vaste bruggen verv houten

215.857

108.732

107.125

-

2022-Bruggen voegovergangen

101.275

36.055

-36.055

101.275

Veiligheid en gezondheid

90.000

44.302

15.004

30.694

2023-vervanging VRI

1.111.000

-

348.035

762.965

2023-VVI asfalt

783.000

-

-

783.000

2023-VVI asf > elementen/beton

2.475.000

-

-

2.475.000

2023-verv borden bebouwde kom

16.100

-

-

16.100

2023-VVI wegafsluitingen

150.000

-

-

150.000

2023-Diezerp.brug kabels

25.000

-

-

25.000

2023-Diezerp.brug elektr inst

363.000

-

100.941

262.059

2023-Diezerp.brug verk.seinen

6.000

-

-

6.000

2023-Diezerp.brug aandrijving

347.000

-

-

347.000

2023-Hofvlietbrug elektr ins

37.000

-

5.468

31.532

2023-Hofvlietbrug slagbomen

200.000

-

156.237

43.763

2023-Mastenbr.brug slagbomen

196.000

-

121.817

74.183

2023-Mastenbr.brug verk. seine

15.000

-

780

14.220

2023-Pelserbrug slagbomen

90.000

-

-

90.000

2023-Pelserbrug elektr install

416.000

-

18.625

397.375

2023-Pelserbrug verkeersseinen

33.000

-

-

33.000

2023-Pelserbrug aandrijving

220.000

-

-

220.000

2023-Schoenkuiperbrug conserve

60.000

-

60.000

-

2023-Schoenkuiperbrug remmingw

94.369

-

-

94.369

2023-Vispoortenbrug kabels

25.000

-

-

25.000

2023-Vispoortenbrug elektr ins

473.000

-

181.794

291.206

2023-Vispoortenbrug verk.seine

15.000

-

-

15.000

2023-Vaste bruggen verv houten

346.000

-

105.081

240.919

2023-Spoolderb.brug kast/pomp

10.500

-

-

10.500

2023-Brugbediening camera/comp

11.400

-

665

10.735

OH elementenverharding (incid)

1.200.000

-

78.214

1.121.786

2023-Vispoortenbrug aandrijvin

431.400

-

-

431.400

Totaal

22.352.782

9.357.703

2.346.091

10.637.123

Financiële toelichting kredieten

De afgesloten projecten zijn binnen budget afgerond.

Meer dan voorheen lopen veel projecten door. Dit komt door vertragingen als gevolg van capaciteitsgebrek zowel intern als in de markt en lange levertijden en door uitstel om werkzaamheden te combineren.

Deze pagina is gebouwd op 07/11/2024 15:26:05 met de export van 07/11/2024 15:11:48