Domeinen

Fysiek domein

Doel 7.2.4 Verkeersveiligheid

We bevorderen de verkeersveiligheid

Toelichting op realisatie doel

Om de verkeersveiligheid te bevorderen  hebben we diverse activiteiten uitgevoerd. Dit is gebeurd aan de hand van verschillende doelen uit de Omgevingsvisie en Mobiliteitsvisie. Er worden projecten uitgevoerd, ook binnen bestaande programma’s voor fietsers en voetgangers.

Resultaten 2023

  • We monitoren structureel de objectieve en subjectieve verkeers(on)veiligheid in Zwolle. Dit doen we met informatie van diverse databronnen, waaronder bijvoorbeeld ongevallencijfers, snelheidsdata, het buurt-voor-buurt onderzoek en klachten en meldingen uit de wijken. Uit deze monitoring blijkt onder andere dat het aantal geregistreerde ongevallen weer een stijging laat zien, zowel landelijk als voor Zwolle.
  • In 2023 zijn diverse infrastructurele aanpassingen in het kader van verkeersveiligheid geïnitieerd, voorbereid of afgerond.
  • Meldingen over verkeerszaken worden, waar nodig besproken in de wijkverkeersteams..
  • De gemeente Zwolle is gestart in samenwerking met de provincie Overijssel om meer, eventueel tijdelijke, snelheids- en roodlichtnegatiecamera’s in de stad te krijgen. Daarnaast is juist ook een aantal vaste camera's door de landelijke eenheid verwijderd.
  • We zijn in overleg met de provincie over de doorontwikkeling van de risicoviewer. Een website waarmee we kunnen zien op welke wegen in Zwolle de grootste kans op ongevallen is, zodat we daar risicogestuurd een aanpak op kunnen maken.

Op het gebied van gedragsbeïnvloeding wordt jaarlijks in samenwerking met de provincie en diverse partners een groot aantal educatieprojecten uitgevoerd. Dit gebeurt voor allerlei verschillende leeftijdscategorieën en doelgroepen. Te denken valt aan het theoretisch en praktisch verkeersexamen op basisscholen, Streetwise van de ANWB, De  Zwolse verkeersquiz voor basisscholen. Maar ook cursussen in verkeersregels en behandeling van diverse thema's in het verkeer zoals fietsverlichting, app- en telefoongebruik in het verkeer en de invloed van alcohol.

Toelichting realisatie activiteiten

Jaarlijks ontvangt de gemeente Zwolle veel verkeersgerelateerde vragen. Veel van deze vragen en klachten zijn behandeld in de wijkverkeersteams. Daarnaast zijn de subjectieve en objectieve verkeersveiligheidscijfers gemonitord in relatie tot de diverse kredieten en projecten.

Ten aanzien van de projecten uit eerdere jaren die we het afgelopen jaar hebben voorbereid constateren we dat de begrootte uitvoeringskosten door stijgende prijzen van materialen en arbeidsloon niet meer actueel zijn. Dit vraagt mogelijk om een heroverweging van deze projecten. De aanvragen voor de subsidie Decentralisatie Uitkering Verkeer en Vervoer (DUV&V) 2024 zijn voorbereid en aangevraagd, maar ook hier merken we dat de gestegen uitvoeringskosten het aantal projecten onder druk zet.

Ten aanzien van het uitvoeren van het programma Verkeersveiligheid en gedragsbeïnvloeding constateren we dat de behoefte hieraan in het afgelopen jaar is toegenomen, waardoor hierop veel inzet is gepleegd.

Verkeerseducatie
Na jaren van een dalende trend qua verkeersongevallen dreigt na de Corona-pandemie nu een trendbreuk, waarbij het aantal ongevallen zowel landelijk als in Zwolle weer toeneemt. Als gemeente hadden we al de ambitie om toe te werken naar een streefbedrag van € 2,-/ inwoner voor verkeerseducatie en gedragsbeïnvloeding op scholen en specifieke doelgroepen en met deze dreigende trendbreuk is deze ambitie belangrijker dan vroeger. In de afgelopen (Corona) jaren was er relatief weinig inzet op dit onderwerp mogelijk. Maar sindsdien is er weer meer focus en vraag naar educatieve lesprogramma's, praktijklessen en -examens en voorlichtingsbijeenkomsten. Daarbij groeit Zwolle als stad, maar ook het aantal inwoners in de Regio die in Zwolle werken of naar school gaan groeit, waardoor het steeds drukker wordt op straat. Binnen doel 7.2.4 was voor 2023 circa € 150.000,- begroot voor Verkeerseducatie, maar is er door de toenemende vraag circa € 200.000,- uitgegeven, waardoor er een tekort is van € 50.000,-. De uitgaven zijn daarmee meer dan begroot, maar uitgaande van de ambitie van € 2,-/ inwoner nog altijd significant minder dan de € 270.000,- die voort zou vloeien uit deze ambitie.

Financieel overzicht doel

In onderstaand overzicht wordt op doelniveau de volgende informatie gepresenteerd:

  • De totaalbedragen die door de raad beschikbaar zijn gesteld voor 2023, opgedeeld naar:
    • Vastgestelde begroting 
    • Begrote kredieten die in 2023 via exploitatie worden verantwoord
    • Vastgestelde begrotingswijzigingen
  • De jaarrekeningcijfers
  • Het voordelige (+) of nadelige (-) resultaat ten opzichte van de begrote bedragen

Baten en lasten

Lasten

Baten

Toevoeging aan reserves

Onttrekking aan reserves

Saldo

Vastgestelde begroting

828.073

302.821

0

38.628

+ mutaties projecten

0

0

0

0

+ begrotingswijzigingen

161.189

50.000

0

116.167

Begroting t/m december

989.262

352.821

0

154.795

- Jaarrekening

701.321

196.783

223.952

154.794

Resultaat doel Verkeersveiligheid

287.941

-156.038

-223.952

-1

Saldo

-92.050

Financiële toelichting activiteiten (verschillenanalyse)

De lasten in 2023 zijn € 287.941 lager dan begroot. De baten zijn € 156.038 lager. Er wordt 223.952 euro meer dan begroot in de reserve gestort. Het voordelig resultaat is hiermee € 92.051.

Dit nadelige resultaat kan als volgt worden verklaard:

  • Besteding van het budget van € 75.000 voor een bijdrage aan het Waterschap inzake dijk- versterking van het project Stadsdijken aan de Industrieweg heeft ook in 2023 niet kunnen plaatsvinden. Verwachting is dat dit in 2023 alsnog zal gaan plaatsvinden. De beschikbare middelen zijn in de reserve nutvw-fysiek gestort waardoor de toevoeging aan de reserves € 75.000 hoger is. Per saldo geeft dit geen resultaat.
  • De fysieke maatregelen en de kosten voor gedragsbeïnvloeding vallen onder dezelfde beschikking van de provincie en kunnen onderling worden uitgewisseld. Gedurende het jaar is er actief gestuurd op de ontwikkelingen hierin. De lasten voor kleine fysieke maatregelen waren € 89.230 lager dan begroot. Hier tegenover staat dat de lasten voor gedragsbeïnvloeding verkeersveiligheid € 64.443 hoger waren dan begroot. De verwachte baten voor de kleine fysieke maatregelen zijn € 28.282 lager, deze baten kunnen we voor de gedragsbeïnvloeding inzetten. Hiermee zijn de lasten € 24.787 hoger, terwijl de baten volledig benut worden.
  • Voor de door de Provincie Overijssel beschikbaar gestelde subsidie voor de uitvoer van Kleine fysieke maatregelen geldt dat de periode van uitvoer hiervan is gebonden aan het betreffende jaar. Mogelijk uitzondering hierop is de afronding van werkzaamheden wanneer deze eerder onontkomelijk zijn ingezet. Dit is hier het geval, waardoor we een deel van de subsidie kunnen verantwoorden over bestedingen in 2024. De lasten in 2023 waren dan ook € 188.200 lager. Hiervan is € 148.952 aan eigen middelen gestort in de reserve nog uit te voeren werken. Er wordt € 87.580 aan provincie subsidie meegenomen naar 2024.

Toelichting realisatie kredieten

Het project Wipstrikkerallee is afgerond.

In onderstaand overzicht wordt inzicht gegeven in de financiële stand van zaken van (meerjarige) kredieten die de Raad tot en met 2023 beschikbaar heeft gesteld.

Project

Omvang krediet tot en met 2023

Gerealiseerd tot en met 2022

Bestedingen 2023

Restantkrediet
31 december 2023

Rembrandtlaan-knelpunt verkeersveiligheid

1.250.000

1.250.000

-

afgesloten

Van Karnebeektunnel verkeersveiligheid

204.830

164.482

-

40.348

Fietstunnels Zwartewaterallee

50.000

50.000

-

afgesloten

Rotonde Roelenweg

250.000

222.334

-

27.666

Eemlaan-Rijnlaan

30.324

30.324

-

afgesloten

Wipstrikkerallee verkeersveiligheid

504.000

453.057

77.221

-26.278

Totaal

2.289.154

2.170.197

77.221

41.736

Financiële toelichting kredieten

Project Wipstrikkerallee
Het project Verkeersveiligheid Wipstrikkerallee is in 2023 afgerond en afgesloten. Voor dit project was naast de eigen financiële middelen ook een provinciale subsidie beschikbaar. De ureninzet voor voorbereiding, administratie en toezicht (zogenaamde VAT-kosten) waren, onder andere door de participatie-aanpak  met een klankbordgroep en rekening houdend met de ontwikkelingen rondom het plangebied hoger dan de 15% derdeninzet die door de provincie Overijssel maximaal gesubsidieerd werd. Hierdoor is er binnen dit project een tekort van € 24.000,-.

Deze pagina is gebouwd op 07/11/2024 15:26:05 met de export van 07/11/2024 15:11:48