Domeinen

Fysiek domein

Doel 6.3.3 Parkeren

We zorgen voor toekomstbestendige en gastvrije parkeeroplossingen

Toelichting op realisatie doel

Om in Zwolle ook de komende jaren toekomstbestendige en gastvrije parkeeroplossingen aan te kunnen bieden is in 2023 de Parkeerstrategie 2024 op- en vastgesteld. Met deze strategie wil Zwolle waarborgen dat ook in de toekomst de stad bereikbaar, toegankelijk en gastvrij blijft voor alle verkeersdeelnemers, inwoners, ondernemers en bezoekers.

In met name het Stadshart zijn we daarnaast het afgelopen jaar ook uitgebreid met belanghebbenden in gesprek gegaan over het parkeerbeleid en de verdere uitwerking daarvan. Daarnaast is binnen de diverse gebiedsontwikkelingen en concrete initiatieven geadviseerd over (onder andere het) parkeren, waarbij ook altijd de stadsbrede parkeerbalans in ogenschouw is genomen. Hierbij wordt waar mogelijk al voorgesorteerd op de nog op te stellen uitwerking van de Parkeerstrategie in een nota Mobiliteitsnormen.  

Eind 2023 is, na een uitgebreid (voorbereidings)proces het besluit genomen om in een deel van de Indische Buurt gefiscaliseerd parkeren in te voeren. Met dit besluit en de uitwerking ervan willen we de door de bewoners ervaren parkeeroverlast in dit deel van de wijk door met name bezoekers van de binnenstad terugdringen en daarmee de bereikbaarheid, leefbaarheid en veiligheid voor bewoners verbeteren.

Toelichting realisatie activiteiten

Parkeerbeleid en Mobiliteitsnormen

  • Het parkeerbeleid (Strategie) is in december 2023 vastgesteld en daarmee afgerond. Dit beleid wordt komend jaar vertaald naar een nota mobiliteitsnormen, passend bij de ontwikkeling en ambities van de stad

Reguliere parkeerexploitatie

  • Deze reguliere werkzaamheden zijn ook dit jaar uitgevoerd.

Monitoring

  • In 2023 hebben we gewerkt aan een systeem waarmee we, met behulp van de scanauto, ook monitoringsonderzoeken kunnen uitvoeren. De planning was dat dit systeem eind 2023 operationeel zou zijn en we de tweejaarlijkse parkeerdrukmeting in en rondom de binnenstad hiermee zouden kunnen uitvoeren. Doordat de werkzaamheden in de tijd wat zijn uitgelopen bleek dit niet mogelijk. Op dit moment is het systeem voorbereid en de planning is dat we in de loop van 2024 het systeem ook op straat kunnen testen. Als dit succesvol is kan in 2024 de periodieke parkeerdrukmeting worden uitgevoerd met behulp van de scanauto.

Financieel overzicht doel

In onderstaand overzicht wordt op doelniveau de volgende informatie gepresenteerd:

  • De totaalbedragen die door de raad beschikbaar zijn gesteld voor 2023, opgedeeld naar:
    • Vastgestelde begroting 
    • Begrote kredieten die in 2023 via exploitatie worden verantwoord
    • Vastgestelde begrotingswijzigingen
  • De jaarrekeningcijfers
  • Het voordelige (+) of nadelige (-) resultaat ten opzichte van de begrote bedragen

Baten en lasten

Lasten

Baten

Toevoeging aan reserves

Onttrekking aan reserves

Saldo

Vastgestelde begroting

8.425.109

12.193.084

3.872.604

3.743.333

+ mutaties projecten

-153.712

0

0

153.712

+ begrotingswijzigingen

292.738

211.500

699.960

606.817

Begroting t/m december

8.871.560

12.404.584

4.572.564

4.503.862

- Jaarrekening

7.377.971

12.517.644

6.283.323

4.608.105

Resultaat doel Parkeren

1.493.589

113.060

-1.710.759

104.243

Saldo

133

Financiële toelichting activiteiten (verschillenanalyse)

De lasten laten een voordelig saldo zien van € 1.439.589, de baten een voordelig saldo van € 113.060 en 104.243 hogere ontrekking van de reserve. Omdat voor parkeren altijd een sluitende exploitatie wordt beoogd, wordt het resultaat verrekend met de egalisatiereserve parkeren. Het saldo is daarmee 0.

Het voordelig resultaat van € 1.439.589 op de lasten is als volgt gerealiseerd:
Parkeercontrole en parkeervergunningen (voordeel € 135.000)

  • Lagere kosten van € 66.000 voor handhaving en scanauto. De hogere indexering van de lonen waar in het budget rekening mee is gehouden, vindt pas plaats in 2024.
  • Geen onderzoek betalingsbereidheid uitgevoerd in 2023 voordeel € 13.000.
  • Lagere kosten software € 56.000. Eenmalig lagere kosten door aanbesteding nieuw softwarepakket voor de handhaving parkeren.

Onderhoud en incidentele opdrachten (voordeel € 1.267.000)

  • De kosten voor het Buitengewoon onderhoud waren € 893.000 lager. Dit betreft voor € 645.000 nog niet (volledig) uitgevoerd  buitengewoon onderhoud. Hiervoor wordt € 644.875 gereserveerd in de reserve parkeren. Het buitengewoon onderhoud aan parkeerdek Noordereiland is in verband met de toekomstige ontwikkelingen alleen zo uitgevoerd dat het schoon heel en veilig is (voordeel € 127.000). Het overige voordeel op buitengewoon onderhoud van € 121.000 wordt veroorzaakt doordat de kosten bij de aanbesteding meevielen en de staat van onderhoud nog goed was.
  • Daarnaast is er alleen het meest noodzakelijke dagelijks onderhoud uitgevoerd wardoor de kosten € 374.000 lager waren. In 2024 zal er een analyse plaatsvinden om te kijken of er minder budget nodig is voor het dagelijks onderhoud. In de najaarsrapportage wordt dan een melding gedaan of er een (structureel) voordeel is. Dit zal dan ook meegenomen worden in de begroting 2025

Geldgaring (voordeel € 25.000)

  • Voornamelijk lagere kosten SHPV database. Er zijn minder kosten in rekening gebracht voor het verifieren van de kentekens die gescand worden door de scanauto. Deze informatie is benodigd voor het opleggen van een nahefingsaanslag.

Fietsparkeren (voordeel € 24.000)

  • Lagere personeelskosten en overige bijkomende kosten van € 24.000 voor de AFAC.

Algemene kosten (voordeel € 46.000)

  • In 2024 is geen parkeerdrukmeting uitgevoerd. Voordeel € 24.000.
  • Door diverse kleinere afwijkingen een voordeel van € 22.000.

Het positieve resultaat van € 113.000 op de baten is als volgt gerealiseerd:

  • In de najaarsrapportage 2023 is per saldo een hogere inkomst uit parkeren gemeld. De uiteindelijke inkomsten uit parkeren waren zelfs € 214.000 hoger dan verwacht. Dit is ca 1,7 % van de begrote inkomsten.
  • Voornaamste afwijking in de lagere baten is de voorlopig terugbetaalde afkoop voor Wezenlanden Noord in afwachting van een definitieve afspraak met de ontwikkelaar. De reeds ontvangen afkoopvergoedingen voor 2022 en 2023 van in totaal € 104.000 zijn uit de reserve parkeren onttrokken. De gemaakte kosten voor het mobiliteitsonderzoek t/m 2023 zijn ten laste van de reserve parkeren gekomen.

Toelichting realisatie kredieten

Niet van toepassing

In onderstaand overzicht wordt inzicht gegeven in de financiële stand van zaken van (meerjarige) kredieten die de Raad tot en met 2023 beschikbaar heeft gesteld.

Project

Omvang krediet tot en met 2023

Gerealiseerd tot en met 2022

Bestedingen 2023

Restantkrediet
31 december 2023

Parkeerbeleid Koersdocument 2016-2020

120.000

113.240

-

6.760

Koersdocument parkeren 2016-2020

120.000

100.913

19.042

45

Actieplan fietsparkeren binnenstad

349.196

252.549

8.736

87.911

Slim laadplein Turfmarkt

85.275

85.000

-

275

Fietsparkeren station Zwolle

65.000

14.970

-

50.030

Vervangen diverse pollers

524.000

271.639

620

251.741

Verv app kentekenparkeren

104.000

-

103.656

344

2022-Dijkstraat camerasysteem

25.000

872

9.285

14.843

2022-Emmawijk camerasysteem

36.000

-

35.112

afgesloten

2022-Dyn parkeerverwijssysteem

41.000

-

-

41.000

Koersdocument parkeren 2022

90.000

-

92.723

afgesloten

Mob. onderzk en opl. park WZ-N

98.944

6.100

39.815

afgesloten

2023-Verv app kentekenparkeren

148.000

-

54.668

93.332

2023-Vervangen diverse pollers

127.000

-

27.143

99.857

2023-Hanzeland camerasysteem

21.000

-

18.950

afgesloten

Totaal

1.954.415

845.283

409.750

646.138

Financiële toelichting kredieten

De projecten Emmawijk camerasysteem, Koersdocument Parkeren 2022 en Hanzeland camerasysteem zijn afgesloten.
De werkzaamheden zijn uitgevoerd en verder zijn er geen bijzonderheden te melden.

Afsluiten project Mobiliteitsonderzoek parkeren Wezenlanden-Noord
In afwachting van de definitieve afspraak met de ontwikkelaar zijn de reeds ontvangen afkoopvergoedingen voor Wezenlanden Noord voor de jaren 2022 en 2023, van in totaal € 101.002, terugbetaald en uit de reserve parkeren onttrokken. Deze afkoopvergoeding werd in dit krediet benut voor mobiliteitsonderzoeken en mogelijke parkeeroplossingen. De gemaakte kosten voor het uitgevoerde mobiliteitsonderzoek t/m 2023 zijn ten laste van de reserve parkeren gekomen.

Doel waarvoor het krediet is ingesteld (tekst Berap 2)
Door de ontwikkelaar wordt een bedrag van € 440.000,- in een gezamenlijk fonds gestort voor mobiliteitsonderzoek en mogelijke parkeeroplossingen. Het bedrag wordt in termijnen ontvangen. Voorgesteld wordt dit bedrag toe te voegen aan de reserve parkeren en dit hiervoor te labelen. Voor de inzet van een extern bureau en ambtelijke capaciteit is in 2022 een bedrag nodig van € 50.000,- en in 2023 € 49.000 dat gedekt kan worden uit de afkoopsom van € 440.000. Over de inzet van het restant van de afkoopsom ontvangt de raad op termijn een voorstel.
Het totale bedrag dat was ontvangen over 2022 en 2023 was € 101.002.

Deze pagina is gebouwd op 07/11/2024 15:26:05 met de export van 07/11/2024 15:11:48