Doel 3.3.2 Beschermd wonen
We bieden (tijdelijk) beschermd wonen (met begeleiding en toezicht) aan personen met psychische en/of psychosociale problemen |
---|
Toelichting op realisatie doel
In 2020 is landelijk besloten dat per 1 januari 2022 wordt gestart met de inhoudelijke doordecentralisatie beschermd wonen. Vanaf 1 januari 2024 zou een nieuw verdeelmodel in werking gaan treden, in combinatie met het woonplaatsbeginsel. Inmiddels heeft de staatssecretaris laten weten de invoering van een woonplaatsbeginsel en het daarmee samenhangende het nieuwe verdeelmodel beschermd wonen per 1 januari 2024 niet langer haalbaar te achten. Streven is nu om het nieuwe verdeelmodel, in combinatie met het woonplaatsbeginsel per 1 januari 2025 in te voeren, maar de vraag is of dat haalbaar wordt geacht gezien de kabinetsformatie. In de Regiovisie IJssel-Vecht beschermd wonen en maatschappelijke opvang 2023-2032 staat beschreven wat er lokaal en regionaal nodig is voor de gewenste transformatie van beschermd wonen naar beschermd thuis, op basis van het uitgangspunt lokaal wat lokaal kan en regionaal wat regionaal beter geregeld kan worden en is vastgelegd op welke terreinen we met elkaar blijven samenwerken. In 2023 hebben de gemeenten in de regio IJssel-Vecht hierin stappen gezet. Er zijn uitvoeringsplannen opgesteld om lokaal verder vervolg te geven aan de regiovisie en de doordecentralisatie beschermd wonen. Enkele gemeenten, waaronder gemeente Zwolle, zijn bezig met het ontwikkelen van voorzieningen in het kader van beschermd thuis als alternatief voor beschermd wonen. Per 1 juli 2023 is de nieuwe contractering beschermd- en begeleid wonen van start gegaan. Met de nieuwe contractering is ingezet op een meer dekkend zorglandschap, werken we aan partnerschap en zetten we in op de transformatie richting beschermd thuis. Op termijn betekent dit een afbouw van beschermd wonen plekken. Per 1 april 2024 wordt de toegang beschermd wonen lokaal georganiseerd. Gedurende 2023 is volop ingezet op de voorbereidingen voor deze doordecentralisatie. Er is onder andere ingezet op overname van personeel van de Centrale Toegang van GGD IJsselland, het inregelen van de administratieve processen en systemen en inzet van communicatie. Daarnaast is een dienstverleningsovereenkomst voorbereid voor het afnemen van regionale taken bij GGD IJsselland, de centrale wachtlijst en het expertiseteam. Daarnaast is net als voorgaande jaren ingezet op het herijken van het samenwerkingsconvenant beschermd wonen en maatschappelijke opvang regio IJssel-Vecht. Dit convenant is vastgesteld in de lokale colleges en heeft een looptijd tot 2025. Per 2025 wordt een andere vorm van governance ingeregeld, de centrumregeling. In 2023 heeft een eerste uitwerking van de centrumregeling plaatsgevonden en wordt in 2024 verder in bestuurlijk proces gezet. Op de Centrale Wachtlijst beschermd wonen staan alle inwoners met een indicatie beschermd wonen die wachten op een (beter) passende plek. De wachtlijst is in het eerste halfjaar van 2022 afgenomen met 6% (12 inwoners). Het aantal plaatsbare inwoners is toegenomen met 7. Op de peildatum stonden cliënten gemiddeld 364 dagen op de wachtlijst totdat men de ondersteuning ontvangt waarvoor een indicatie is verkregen. Dit is een afname van 27 dagen ten opzichte van juli 2023 (gemiddeld 391 dagen). Hoewel het aantal actief wachtenden het afgelopen half jaar bijna gelijk is gebleven, is er wel degelijk doorstroom geweest van de wachtenden op de wachtlijst. In totaal zijn 97 inwoners het eerste half jaar en 91 inwoners het tweede halfjaar van de wachtlijst afgegaan. Er zijn verschillende redenen waarom iemand van de wachtlijst gaat. In 2023 ging het met name om cliënten die zijn doorgestroomd naar een begeleid- of beschermd wonen plek al dan niet met een pgb (55%). De interventies die in 2022 zijn ingezet, hebben helaas niet geleid tot een daling van de wachtenden. In 2024 wordt gekeken naar alternatieven mogelijkheden om de wachtlijst te laten afnemen. |
---|
Toelichting realisatie activiteiten
|
---|
Financieel overzicht doel
In onderstaand overzicht wordt op doelniveau de volgende informatie gepresenteerd:
- De totaalbedragen die door de raad beschikbaar zijn gesteld voor 2023, opgedeeld naar:
- Vastgestelde begroting
- Begrote kredieten die in 2023 via exploitatie worden verantwoord
- Vastgestelde begrotingswijzigingen
- De jaarrekeningcijfers
- Het voordelige (+) of nadelige (-) resultaat ten opzichte van de begrote bedragen
Baten en lasten | Lasten | Baten | Toevoeging aan reserves | Onttrekking aan reserves | Saldo |
---|---|---|---|---|---|
Vastgestelde begroting | 66.845.607 | 2.330.755 | 0 | 0 | |
+ mutaties projecten | 0 | 0 | 0 | 0 | |
+ begrotingswijzigingen | 11.892.439 | 0 | 0 | 7.504.867 | |
Begroting t/m december | 78.738.046 | 2.330.755 | 0 | 7.504.867 | |
- Jaarrekening | 57.093.126 | 826.429 | 19.882.231 | 7.394.867 | |
Resultaat doel Beschermd wonen | 21.644.920 | -1.504.326 | -19.882.231 | -110.000 | |
Saldo | 148.363 |
Financiële toelichting activiteiten (verschillenanalyse)
De lasten laten een voordelig saldo zien van € 21.644.920 en de baten een nadelig saldo van € 1.504.326. Omdat € 19.882.231 meer is toegevoegd aan de reserve en € 110.000 minder wordt onttrokken ontstaat er een positief resultaat van € 148.363. Afwijkingen op het regionaal budget beschermd wonen:
Afwijkingen lokaal budget beschermd wonen:
De hogere storting in de reserve van € 19.882.231 wordt veroorzaakt door:
De lagere reserveonttrekking van € 110.000 wordt veroorzaakt door:
|
---|