Domeinen

Sociaal domein

Doel 2.2.1 Arbeidsparticipatie

Samen met werkgevers ondersteunen we inwoners met arbeidspotentieel, vallend onder de Participatiewet, om deel te nemen aan de arbeidsmarkt

Toelichting op realisatie doel

(Inclusieve) arbeidsmarkt:
Samen met partners in de Regio Zwolle, de arbeidsmarktregio en binnen de participatieketen hebben we ook in 2023 ingezet op een inclusieve arbeidsmarkt, bijvoorbeeld door het inzetten van Loonkostensubsidies en jobcoaching bij werkgevers of het vinden van passende werkplekken. De arbeidsmarkt was ook in 2023 onverminderd krap, waarbij we aan het eind van het jaar wel weer lichte stijging hebben gezien in het aantal uitkeringen (WW en Participatiewet). De mismatch tussen de vraag naar arbeid en het aanbod van arbeid is in 2023 blijven voortbestaan. Ondanks de krapte is het aantal uitkeringen in 2023 niet gedaald. De oorzaak hiervan ligt in het feit dat veel uitkeringsgerechtigden een grote afstand tot de arbeidsmarkt hebben en de aansluiting met die arbeidsmarkt ook in deze arbeidsmarkt (nog) niet kunnen maken.

Inburgeringswet
Tiem voert voor de gemeente Zwolle de inburgeringstrajecten uit. In 2023 is de doorstroom van inburgeringsplichtigen naar Tiem echt op gang gekomen. Tiem heeft tijd nodig gehad om zijn capaciteit op dit terrein aan te passen aan deze toestroom. Samen met Tiem is gewerkt aan de opdracht op dit terrein en aan de samenwerking tussen Team IPA en Tiem. Ook is gekeken naar de begeleiding van de zogeheten “Ondertussengroep' en de vraag of deze inwoners, na het afronden van hun inburgeringstraject, nog extra ondersteuning kunnen krijgen in de toeleiding naar werk.  

Laagdrempelige werkplekken (Hervormingsagenda):
De uitvoeringspraktijken in het kader van spoor 4 uit de Hervormingsagenda zijn in 2023 afgerond en geëvalueerd. Hier is na evaluatie geen vervolg aan gegeven.

Ketensamenwerking
In 2023 is er een analyse gemaakt van de participatieketen. Er is een rapportage met bevindingen opgeleverd, waaruit naar voren kwam dat de samenwerking in de keten nog verbeterd kan worden. Tegelijkertijd is daar in het tweede halfjaar van 2023 door de diverse schakels in die keten al een begin mee gemaakt. Op uitvoerend niveau zijn verbindingen gelegd, is de samenwerking opgezocht en zijn werkafspraken gemaakt. De nieuwe opdracht voor het Sociaal Wijkteam heeft ook bijgedragen aan meer duidelijkheid over de diverse rollen in de keten. In het tweede halfjaar 2023 is daarnaast begonnen met de herijking van de visie op arbeidsparticipatie, waarin de ketensamenwerking een belangrijke rol speelt.  

Een mooi voorbeeld van ketensamenwerking is het Innovatielab. In 2023 is dit lab geëvalueerd en is bestuurlijke besluitvorming over voortzetting van deze werkwijze voorbereid.  

Uitvoeringsovereenkomst Tiem
In 2023 is een nieuwe samenwerkingsovereenkomst met Tiem opgesteld, gekoppeld aan een financieel kader. Gelet op de ontwikkelingen rond de herijking van de visie op arbeidsparticipatie en gelet op de wens om de overstap te maken naar een andere financieringssystematiek, is besloten om de overeenkomst wederom voor 1 jaar af te sluiten. Aan de overeenkomst is toegevoegd, dat Tiem voor de gemeente Zwolle ook taken uitvoert in het kader van de Wet Inburgering 2021.

Toelichting realisatie activiteiten

In 2023 hebben we met Tiem een start gemaakt in de transitie naar een andere bekostigingssystematiek, waarin we de inzet van Tiem niet langer via een lumpsum bekostigen, maar door middel van een model waarin prijs en hoeveelheid centraal staan. Daarbij gebruiken we het model dat hiervoor is ontwikkeld in samenspraak met Tiem en bureau Berenschot.

Ook in 2023 is verdergegaan met het vitaliteitsprogramma voor kandidaten en medewerkers bij Tiem. Dit programma wordt in samenwerking met SportService Zwolle gedaan en vormt een positieve bijdrage aan de trajecten die kandidaten bij Tiem volgen.

Inburgering
Ook in 2023 is de ontwikkeling van de diverse routes voor inburgeraars voortgezet. Het was nog zoeken naar de optimale doorgaande lijn en naar goede plekken voor inburgeraars. Hierover zijn Tiem en gemeente Zwolle in gesprek gegaan, zodat duidelijk wordt welke opdracht Tiem precies krijgt.

Participatieketen
In 2023 zijn stappen gezet op het gebied van samenwerking tussen de diverse schakels in de participatieketen. Er zijn werkafspraken gemaakt, er is samengewerkt (bijv. in het Innovatielab), er is een grote groep inwoners beter in beeld gebracht (project Jongeren) en de onderlinge lijnen zijn kort. Daarnaast is begonnen met het herijken van de visie op arbeidsparticipatie en arbeidsmarktbeleid, waarin ook het functioneren van de participatieketen een onderdeel is. Deze visie wordt vertaald in opdrachten aan de keten en aan de diverse schakels in die keten, waardoor meer duidelijkheid ontstaat over de onderlinge samenhang en over de aansturing.

Financieel overzicht doel

In onderstaand overzicht wordt op doelniveau de volgende informatie gepresenteerd:

  • De totaalbedragen die door de raad beschikbaar zijn gesteld voor 2023, opgedeeld naar:
    • Vastgestelde begroting 
    • Begrote kredieten die in 2023 via exploitatie worden verantwoord
    • Vastgestelde begrotingswijzigingen
  • De jaarrekeningcijfers
  • Het voordelige (+) of nadelige (-) resultaat ten opzichte van de begrote bedragen

Baten en lasten

Lasten

Baten

Toevoeging aan reserves

Onttrekking aan reserves

Saldo

Vastgestelde begroting

26.497.705

4.804.470

0

0

+ mutaties projecten

-2.947.236

2.116.032

0

831.204

+ begrotingswijzigingen

4.889.262

1.462.429

0

2.552.458

Begroting t/m december

34.334.203

8.382.931

0

3.383.662

- Jaarrekening

33.891.826

9.390.491

357.551

2.138.528

Resultaat doel Arbeidsparticipatie

442.377

1.007.560

-357.551

-1.245.134

Saldo

-152.748

Financiële toelichting activiteiten (verschillenanalyse)

De lasten laten een voordelig saldo zien van € 442.377.  De baten zijn € 1.007.560  hoger. Omdat er € 357.551 meer wordt toegevoegd en € 1.245.134 minder wordt onttrokken aan de reserve wordt er uiteindelijk een negatief resultaat van € 152.748  gerealiseerd.

Het voordeel op de lasten wordt gerealiseerd door:

  • Lagere lasten van € 93.057 voor traject naar werk, doordat er bij het Regionaal Bureau Zelfstandigen in 2023 minder trajecten zijn gedeclareerd. De werkelijke lasten waren in 2023 daardoor lager dan begroot.
  • Lagere lasten van € 23.084 veroorzaakt door minder uitgaven op perspectiefgesprekken.  
  • Lagere lasten van € 200.000 door niet bestede middelen sociaal herstelplan. De middelen SHP nieuwkomers/statushouders zijn in 2023 nog niet benodigd. Dit bedrag is gereserveerd om eventuele onzekerheden in de AMIF subsidie statushouders te kunnen dekken.
  • Lagere lasten van € 340.800 op de uitvoeringskosten financieringsmodel Wsw Tiem. Hier tegenover staat eenzelfde nadeel op de baten door een lagere verdiencapaciteit op het financieringsmodel. Per saldo heeft dit dus geen effect op de jaarrekening.
  • Hogere lasten van € 200.360. Tiem voert de participatiewerkzaamheden uit voor Zwolle en maken daarvoor uitvoeringskosten, conform gemaakte afspraken in medio 2023. De uitvoeringskosten zijn geïndexeerd en de indexatie is niet meegenomen in de begroting. De insteek was om deze kosten op te vangen vanuit het totale budget arbeidsparticipatie.
  • Lagere lasten van € 177.401  op niet bestede regiomiddelen crisisdienstverlening. In diverse circulaires zijn er regionale middelen ontvangen. Deze middelen zijn nog niet volledig besteed. Besteding loopt door naar 2024.
  • Hogere lasten van € 671.132  voor de wet inburgering. Zowel de tolkkosten als de versterkte subsidies waren nog niet meegenomen in de begroting. Door een verhoogde taakstelling voor het inburgeren van inwoners is de verwachting dat de lasten zullen stijgen in de komende jaren. De hogere lasten worden gedekt door een hogere rijksbijdrage. Per saldo geen effect op de jaarrekening.
  • Lagere lasten van € 120.820 veroorzaakt doordat de kosten tegenover de beschikbaar gestelde middelen voor inburgeringsactiviteiten, gedekt werden elders. Eind 2023 bleek dat de desbetreffende kosten ten laste van de specifieke uitkering inburgeringsvoorzieningen konden worden gebracht.
  • Lagere lasten van € 350.000 door o.a. het later starten van het AMIF project. De subsidie is aan de baten kant daardoor ook niet volledig opgenomen voor het begrote bedrag.

Het voordeel op de baten wordt gerealiseerd door:

  • Lagere baten van € 340.800 op de verdiencapaciteit financieringsmodel Tiem. Zoals bij de afwijkingen op de lasten al beschreven zijn de uitvoeringskosten € 340.800 lager. Daar tegenover staan deze lagere baten op de verdiencapaciteit. Per saldo heeft dit geen effect op het saldo jaarrekening 2022.
  • Hogere baten van € 730.835 op de SPUK Inburgeringsvoorzieningen. Gemeenten ontvangen m.i.v. 2022 vanuit het Rijk middelen ter financiering van voorzieningen die bijdragen aan het behalen van de inburgeringsplicht. Eind 2022 is dit in samenwerking met diverse onderwijsinstellingen van start gegaan. De verantwoording van de SPUK is in 2023 groter dan begroot. Bij dit onderwerp zijn baten en lasten aan elkaar gelijk, per saldo geen effect op de jaarrekening. Incidentele uitzondering, in 2023 zijn hogere baten gerealiseerd à € 59.703, de kosten hiervan zitten in het resultaat 2022.
  • Lagere baten van € 350.000 AMIF subsidie. In de begroting is een bijdrage van de AMIF subsidie opgenomen in de activiteiten voor de ondertussengroep. Destijds is €500.000 beschikbaar gesteld door de raad en € 500.000 aan middelen AMIF subsidie toegekend om de ondertussengroep te helpen. Het beschikbare AMIF budget is toegevoegd aan de begroting 2023, maar de werkelijk baten worden verdeeld over drie jaar. De overgebleven baten worden in de komende jaren opgenomen.
  • Hogere baten van € 863.000. De arbeidsmarktregio heeft van het UWV regionale middelen ontvangen voor het regionaal mobiliteitsteam Regio Zwolle. Deze middelen waren niet begroot waardoor dit een voordeel oplevert t.o.v. de begroting.
  • Als centrumgemeente hebben wij uitvoeringskosten gemaakt ten behoeve van contractmanagement Wet Inburgering . Dit waren regionale kosten en de bijdrage van regiogemeenten waren niet opgenomen in de begroting, de ontvangen bijdragen zijn in totaal €54.032.

De hogere storting in de reserve wordt veroorzaakt door:

  • Hogere reservestorting van € 228.000. In de mei- en decembercirculaire 2023 zijn middelen maatschappelijke begeleiding ontvangen. Deze middelen zijn gestort in de reserve NUTVW Sociaal voor uitvoering in 2024
  • Hogere reservestorting van € 12.000. In de decembercirculaire 2023 zijn de ELIP-middelen ontvangen. Deze middelen zullen in 2024 worden aangewend.
  • Hogere reservestorting van € 32.551. De in het najaarsmoment toegekend middelen voor arbeids- en procesmanager zijn niet aangewend en zijn gestort in de reserve NUTVW Sociaal voor uitvoering in 2024.
  • Hogere reservestorting van € 85.000. In de decembercirculaire 2023 zijn middelen "Sectoreel ontwikkelplan" ontvangen. In 2024 worden deze middelen aangewend.

De lagere onttrekking reserve wordt veroorzaakt door:

  • Lagere reserveonttrekking van € 1.045.133. De regionale middelen crisisdienstverlening zijn in 2023 niet volledig aangewend. Dit wordt met name veroorzaakt doordat de incidentele inkomsten van het UWV zijn gebruikt ter dekking van de uitgaven crisisdienstverlening. Deze middelen zullen in 2024 worden aangewend voor de arbeidsmarktregio Zwolle.
  • Lagere reserveonttrekking van € 200.000, zie bij de lagere lasten de toelichting hiervan. Dit betreft middelen sociaal herstelplan.

Toelichting realisatie kredieten

In onderstaand overzicht wordt inzicht gegeven in de financiële stand van zaken van (meerjarige) kredieten die de Raad tot en met 2023 beschikbaar heeft gesteld.

Project

Omvang krediet tot en met 2023

Gerealiseerd tot en met 2022

Bestedingen 2023

Restantkrediet
31 december 2023

Businesscase "Naar werk"

1.000.000

852.373

0

Afgesloten

Expertisepunt SROI Zwolle ESR

190.031

129.703

88.392

Afgesloten

De nieuwe toekomst

158.790

95.274

0

Afgesloten

Perspectief op werk

2.463.000

2.156.992

0

306.008

ESF React-EU AMR

4.910.100

1.098.375

2.027.640

1.784.085

Actie Werk in Zwolle

1.697.000

865.796

831.204

Afgesloten

Totaal

10.418.921

5.198.513

2.947.235

2.090.093

Financiële toelichting kredieten

Perspectief op werk
Dit betreft een krediet waarop regionale uitgaven voor de arbeidsmarktregio worden gedaan. Middelen zijn ontvangen vanuit diverse circulaires van het Rijk. Eind 2023 wordt dit krediet afgesloten omdat de middelen op dit krediet volledig zijn aangewend voor de arbeidsmarktregio. Projecten voor de arbeidsmarktregio worden nog steeds uitgevoerd maar niet meer op dit krediet. Financiële verantwoording vindt plaats in de baten en lasten.

ESF React-EU AMR
Dit betreft ook een krediet waarop regionale uitgaven voor de arbeidsmarktregio worden gedaan. Dekking van de uitgaven komt uit een Europese subsidie. In 2022 en 2023 hebben diverse gemeenten uitvoering gegeven en inmiddels wordt de financiële afrekening opgesteld. Dit zal in het eerste half jaar van 2024 worden afgewikkeld met de regiogemeenten. Voor de gemeente Zwolle is de uitvoering gedaan door het SW-bedrijf Tiem. Ook met Tiem zal de financiële afwikkeling in de eerste helft van 2024 worden opgesteld.

Deze pagina is gebouwd op 07/11/2024 15:26:05 met de export van 07/11/2024 15:11:48