Domeinen

Sociaal domein

Doel 1.3.2 Doorgaande leerlijnen

We realiseren een krachtige doorgaande leerlijn

Toelichting op realisatie doel

Het afgelopen jaar zijn we verdergegaan met de uitvoering van de acties en doelstellingen uit de Notitie Onderwijskansenbeleid 2021-2024. Zo zijn er onder andere door verschillende partners in de stad meerdere (zomer)vakantieprogramma’s voor verschillende leeftijden georganiseerd, zodat meer doelgroepkinderen zich kunnen ontwikkelen binnen hun eigen mogelijkheden. We zijn per thema binnen de Uitvoeringsagenda van de Strategische Onderwijsagenda 2022-2026 gestart met zowel ambtelijke als bestuurlijke kartrekkers, waarbij door kinderopvang, het primair, het voortgezet onderwijs en gemeente wordt samengewerkt aan de thema’s. De jeugdgezondheidszorg, Travers Welzijn en Stadkamer zijn onder andere via de werkgroep Onderwijskansenbeleid betrokken bij de ontwikkelingen.

Samen met het onderwijs werken we in de Start.Route en de Vervolgaanpak VSV aan het stimuleren van schoolaanwezigheid. We zorgen voor een goede overdracht van het voortgezet (speciaal) onderwijs naar het mbo, arbeidsmarkt of dagbesteding. In de arbeidsmarktregio is er sprake van hoogconjunctuur. Dit heeft als gevolg dat meer jongeren liever werken dan op school zitten. In het kader van een leven lang ontwikkelen vraagt dit een sterkere samenwerking met de arbeidsmarktregio om de werkende jongeren duurzaam economisch zelfstandig te laten zijn. In 2024 bereiden we ons voor op de nieuwe wet van school naar duurzaam werk. Deze wet heeft als doel om jongeren met een afstand tot de arbeidsmarkt de juiste begeleiding en ondersteuning te geven richting economische zelfstandigheid. Het wetsvoorstel stimuleert de samenwerking tussen onderwijs, Doorstroompunten en gemeenten op casusniveau bij het vormen van een nieuw regionaal programma vanaf augustus 2025.

Wat betreft het Leerlingenvervoer is het aantal leerlingen gestegen, maar minder hard dan was ingeschat. Schommelingen in het aantal leerlingen hebben voor lagere lasten voor het leerlingenvervoer gezorgd. Een deel van de leerlingen is later ingestroomd en een ander deel van de leerlingen is later uitgestroomd.

Toelichting realisatie activiteiten

  • In 2022 hebben we in totaal 725 peuters bereikt. In 2023 hebben we in totaal 736 peuters bereikt. Ook zijn er in 2023 meer doelgroeppeuters bereikt, namelijk 320 t.o.v 304 in 2023.
  • We hebben het Zwols overdrachtsformulier (ZOF) geëvalueerd en herzien.
  • We zijn gestart met een projectgroep Nieuwkomersonderwijs met de looptijd van een jaar (september 2023-september 2024), waarbij we als gemeente en schoolbesturen samenwerken aan een duurzaam en kansrijk beleid voor nieuwkomers van 2 tot 14 jaar.
  • In overleg met partners zijn we gestart met een verkenning om voor- en vroegschoolse educatie meer inzichtelijk te maken.
  • Er is een plan gemaakt voor een betere informatievoorziening richting de ouders en we zijn een werkgroep gestart.
  • We hebben deelgenomen aan het project Warme overstap en Intake, waarbij consulenten van RMC deelnemen aan een brede intake op het mbo om een sluitende aanpak te realiseren voor jongeren die een kwetsbare overstap maken naar het mbo.
  • We hebben het project Kansen voor VSV gefaciliteerd. In dit project ondervinden we verschillende benaderingswijzen om jongeren optimaal te kunnen begeleiden naar onderwijs en arbeidsmarkt.  
  • We zijn gestart met de monitoring van het aantal leerlingen per maand in het leerlingenvervoer omdat gedurende het schooljaar bleek dat het aantal leerlingen per maand wisselt.

Financieel overzicht doel

In onderstaand overzicht wordt op doelniveau de volgende informatie gepresenteerd:

  • De totaalbedragen die door de raad beschikbaar zijn gesteld voor 2023, opgedeeld naar:
    • Vastgestelde begroting 
    • Begrote kredieten die in 2023 via exploitatie worden verantwoord
    • Vastgestelde begrotingswijzigingen
  • De jaarrekeningcijfers
  • Het voordelige (+) of nadelige (-) resultaat ten opzichte van de begrote bedragen

Baten en lasten

Lasten

Baten

Toevoeging aan reserves

Onttrekking aan reserves

Saldo

Vastgestelde begroting

7.575.294

3.798.241

0

0

+ mutaties projecten

0

0

0

0

+ begrotingswijzigingen

1.015.253

205.043

0

29.100

Begroting t/m december

8.590.547

4.003.284

0

29.100

- Jaarrekening

8.526.317

4.187.726

0

0

Resultaat doel Doorgaande leerlijnen

64.230

184.442

0

-29.100

Saldo

219.572

Financiële toelichting activiteiten (verschillenanalyse)

De lasten laten een voordelig saldo zien van € 64.230. Omdat de baten € 184.442 hoger zijn en de onttrekking aan reserves € 29.100 lager, wordt uiteindelijk een voordelig resultaat gerealiseerd van € 219.572.

Dit voordelig resultaat wordt als volgt gerealiseerd:

Leerlingenvervoer

  • € 209.000 lagere lasten. Schommelingen in het aantal leerlingen hebben voor lagere lasten voor het leerlingenvervoer gezorgd. Een deel van de leerlingen is later ingestroomd. Dit heeft er toe geleid dat er € 128.000,- minder is uitgegeven dan begroot.  
    Het aantal leerlingen met bovenregionaal vervoer is verminderd. Hierdoor zijn de werkelijke kosten op dit punt € 60.000,- minder dan begroot. Tevens heeft er een verrekening plaatsgevonden met de vervoerder over 2022 waardoor er een éenmalig voordeel van € 21.000,- is ingeboekt.
  • In 2023 zijn er € 18.000 aan eigen bijdragen leerlingenvervoer ontvangen die niet waren begroot.

Inmiddels is gestart met de monitoring van het aantal leerlingen per maand in het leerlingenvervoer omdat gedurende het schooljaar bleek dat het aantal leerlingen per maand wisselt. Indien in 2024 afwijkingen ontstaan ten opzichte van de begroting wordt dit gerapporteerd bij het najaarsmoment.

Peuteropvang en voorschoolse educatie

  • De lasten zijn € 29.000 lager door de nog niet bestede incidentele middelen voor de kinderindex. Hierdoor is eveneens € 29.000 minder onttrokken aan de reserve NUTVW-sociaal. Per saldo geeft dit geen resultaat.
  • Lagere lasten van € 152.000 voor Onderwijs Achterstandenbeleid en ontheemde peuters, waar tegenover eveneens lagere baten staan van € 152.000 door een lagere verrekening met de rijksbijdrage.

RMC

  • Hogere lasten RMC ten laste van de Rijksbijdrage  van € 266.000, waar tegenover hogere baten staan van € 259.000 door een hogere verrekening met de rijksbijdrage RMC.

Regionale aanpak VSV

  • Hogere lasten regionale aanpak VSV van € 60.000, waar tegenover eveneens hogere baten staan van € 60.000 door een hogere verrekening met de rijksbijdrage VSV.
Deze pagina is gebouwd op 07/11/2024 15:26:05 met de export van 07/11/2024 15:11:48