Doel 1.3.2 Doorgaande leerlijnen
We realiseren een krachtige doorgaande leerlijn |
---|
Toelichting op realisatie doel
Het afgelopen jaar zijn we verdergegaan met de uitvoering van de acties en doelstellingen uit de Notitie Onderwijskansenbeleid 2021-2024. Zo zijn er onder andere door verschillende partners in de stad meerdere (zomer)vakantieprogramma’s voor verschillende leeftijden georganiseerd, zodat meer doelgroepkinderen zich kunnen ontwikkelen binnen hun eigen mogelijkheden. We zijn per thema binnen de Uitvoeringsagenda van de Strategische Onderwijsagenda 2022-2026 gestart met zowel ambtelijke als bestuurlijke kartrekkers, waarbij door kinderopvang, het primair, het voortgezet onderwijs en gemeente wordt samengewerkt aan de thema’s. De jeugdgezondheidszorg, Travers Welzijn en Stadkamer zijn onder andere via de werkgroep Onderwijskansenbeleid betrokken bij de ontwikkelingen. Samen met het onderwijs werken we in de Start.Route en de Vervolgaanpak VSV aan het stimuleren van schoolaanwezigheid. We zorgen voor een goede overdracht van het voortgezet (speciaal) onderwijs naar het mbo, arbeidsmarkt of dagbesteding. In de arbeidsmarktregio is er sprake van hoogconjunctuur. Dit heeft als gevolg dat meer jongeren liever werken dan op school zitten. In het kader van een leven lang ontwikkelen vraagt dit een sterkere samenwerking met de arbeidsmarktregio om de werkende jongeren duurzaam economisch zelfstandig te laten zijn. In 2024 bereiden we ons voor op de nieuwe wet van school naar duurzaam werk. Deze wet heeft als doel om jongeren met een afstand tot de arbeidsmarkt de juiste begeleiding en ondersteuning te geven richting economische zelfstandigheid. Het wetsvoorstel stimuleert de samenwerking tussen onderwijs, Doorstroompunten en gemeenten op casusniveau bij het vormen van een nieuw regionaal programma vanaf augustus 2025. Wat betreft het Leerlingenvervoer is het aantal leerlingen gestegen, maar minder hard dan was ingeschat. Schommelingen in het aantal leerlingen hebben voor lagere lasten voor het leerlingenvervoer gezorgd. Een deel van de leerlingen is later ingestroomd en een ander deel van de leerlingen is later uitgestroomd. |
---|
Toelichting realisatie activiteiten
|
---|
Financieel overzicht doel
In onderstaand overzicht wordt op doelniveau de volgende informatie gepresenteerd:
- De totaalbedragen die door de raad beschikbaar zijn gesteld voor 2023, opgedeeld naar:
- Vastgestelde begroting
- Begrote kredieten die in 2023 via exploitatie worden verantwoord
- Vastgestelde begrotingswijzigingen
- De jaarrekeningcijfers
- Het voordelige (+) of nadelige (-) resultaat ten opzichte van de begrote bedragen
Baten en lasten | Lasten | Baten | Toevoeging aan reserves | Onttrekking aan reserves | Saldo |
---|---|---|---|---|---|
Vastgestelde begroting | 7.575.294 | 3.798.241 | 0 | 0 | |
+ mutaties projecten | 0 | 0 | 0 | 0 | |
+ begrotingswijzigingen | 1.015.253 | 205.043 | 0 | 29.100 | |
Begroting t/m december | 8.590.547 | 4.003.284 | 0 | 29.100 | |
- Jaarrekening | 8.526.317 | 4.187.726 | 0 | 0 | |
Resultaat doel Doorgaande leerlijnen | 64.230 | 184.442 | 0 | -29.100 | |
Saldo | 219.572 |
Financiële toelichting activiteiten (verschillenanalyse)
De lasten laten een voordelig saldo zien van € 64.230. Omdat de baten € 184.442 hoger zijn en de onttrekking aan reserves € 29.100 lager, wordt uiteindelijk een voordelig resultaat gerealiseerd van € 219.572. Dit voordelig resultaat wordt als volgt gerealiseerd: Leerlingenvervoer
Inmiddels is gestart met de monitoring van het aantal leerlingen per maand in het leerlingenvervoer omdat gedurende het schooljaar bleek dat het aantal leerlingen per maand wisselt. Indien in 2024 afwijkingen ontstaan ten opzichte van de begroting wordt dit gerapporteerd bij het najaarsmoment. Peuteropvang en voorschoolse educatie
RMC
Regionale aanpak VSV
|
---|