Domeinen

Sociaal domein

Doel 2.1.3 Maatwerk Wmo

(maatwerk)Voorzieningen Wmo

Toelichting op realisatie doel

In het kader van de beweging van beschermd wonen naar beschermd thuis is in 2023 weer een volgende stap gezet; in 2023 is de contractering van geclusterd beschermd thuis wonen afgerond. Samen met de gecontracteerde partijen en andere betrokken partijen zoals de woningcorporaties, participatieraad en welzijnspartijen worden steeds meer initiatieven van geclusterd wonen in community's opgezet.

In het Integraal Zorgakkoord (IZA) staat de transformatie van de zorg centraal. Een belangrijk onderdeel daarvan is de beweging naar de voorkant: vergroten van eigen regie en betrokkenheid van inwoners, versterking van lokale gemeenschappen, aandacht voor preventie, inzetten van de juiste hulp op de juiste plek. De focus verschuift van ziekte en zorg naar gezondheid en gedrag én mens en maatschappij. De rol van het sociaal domein in deze transformatie is groot. En er is een belangrijke verbinding met de lokale plannen van aanpak Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA) gelegd. Gemeenten in de regio IJssel Vecht zijn samen met Zilveren Kruis trekkers van het proces om de IZA doelen in deze regio te realiseren.
Op 1 juli 2023 is het Regiobeeld IZA IJssel-Vecht gepubliceerd. In vervolg op het regiobeeld is door gemeenten, Zilveren Kruis, inwoners en zorg- en welzijnsorganisaties, gewerkt aan het opstellen van het regioplan IZA IJssel-Vecht. Het Regioplan geeft duidelijkheid over de koers die de regio IJssel-Vecht volgt om een antwoord te bieden op de maatschappelijke uitdagingen zoals die zijn geformuleerd in het Integraal Zorgakkoord en het Regiobeeld IJssel-Vecht. Het is een vertaling van de geconstateerde uitdagingen in het Regiobeeld. Het Regioplan maakt inzichtelijk wat voor de komende jaren de prioritaire transformatieopgaven zijn om ervoor te zorgen dat ondersteuning beschikbaar blijft voor degenen die het nodig hebben.

Toelichting realisatie activiteiten

  • De contracten van Integrale thuisondersteuning en Dagbesteding arbeidsmatige leeftijd zijn in 2023 regulier uitgevoerd. In het kader van de Wet maatschappelijke ondersteuning met een openeinde financiering hebben inwoners die dat nodig hadden ondersteuning ontvangen.  
  • Op basis van contractgesprekken met de gecontracteerde aanbieders en cliëntervaringsonderzoeken concluderen we dat passende ondersteuning aan inwoners is geboden.
    • De overlegtafels en werkgroepen zorgen voor kennisdeling en ervaringsuitwisseling. Daarmee bieden we continuïteit en kwaliteit in de ondersteuning van inwoners. Doorontwikkeling vindt plaats op deelaspecten van ondersteuning wanneer dat nodig is, bijvoorbeeld in de beweging van beschermd wonen naar beschermd thuis.
    • In 2023 zijn verschillende cao’s opengebroken en er zijn nieuwe afspraken gemaakt, onder anderen voor Geestelijke Gezondheidszorg, Gehandicaptenzorg, Sociaal werk, en Verpleeg- en Verzorgingshuizen en Thuiszorg. In 2023 hanteerden we de oorspronkelijke afspraken met betrekking tot de tarieven in de contracten van Thuisondersteuning en Dagbesteding arbeidsmatige leeftijd.
  • Er is uitvoering gegeven aan het plan voor de verlaging van de wachtlijst van huishoudelijke hulp. Dit heeft er niet toe geleid dat de wachtlijst weg is. De omvang van de wachtlijst fluctueert gedurende het jaar. We merken dat tekorten op de arbeidsmarkt van hulpen nog steeds van invloed zijn.  
  • In juni 2023 is in samenwerking met woon-, zorg- en welzijnsorganisaties in Zwolle het actieplan Seniorenhuisvesting tot stand gekomen. Het manifest “Samen werken aan goed wonen voor ouderen” is ondertekend.  
  • Het langer zelfstandig thuis blijven wonen vraagt om voldoende steun voor mensen met een psychische kwetsbaarheid in de wijk. De subsidie regeling Sociale Activatie en Herstel (SAH) is hiervan een voorbeeld en uitgevoerd eind 2023. SAH richt zich specifiek op de doelgroep die door een psychische of fysieke oorzaak moeite hebben om geheel zelfstandig tot betekenisvolle sociale contacten of daginvulling te komen. Voor deze doelgroep worden binnen deze regeling activiteiten en ontmoetingsplekken gerealiseerd. Het sneller uitstromen vanuit beschermd wonen blijft een uitdaging binnen de huidige krapte op de woningmarkt. Wel realiseren we nieuwe woonvormen met lichtere zorg waar zowel uitstroom vanuit beschermd wonen kan worden versneld als instroom in de zwaardere zorg kan worden voorkomen.
  • Het aanbestedingsproces van Geclusterd Wonen Beschermd Thuis in Zwolle is afgerond. Op 1 juli 2023 zijn er 8 zorgaanbieders gegund voor deze aanbesteding en zijn we gezamenlijk met deze zorgaanbieders gestart met de ontwerpfase. Tijdens deze fase zetten we in op het verbreden en uitbreiden van de diverse pilots die reeds gestart zijn in Zwolle en zullen er ook nieuwe projecten ontwikkeld worden. Daarnaast ontwikkelen we in deze ontwerpfase het product Geclusterd Wonen Beschermd Thuis.
  • Vanaf 1 april 2024 wordt de toegang tot beschermd wonen en beschermd thuis belegd bij het Sociaal Wijkteam. In 2023 hebben voorbereidende activiteiten plaatsgevonden. Een aantal medewerkers van de Centrale Toegang (onderdeel van de GGD) worden overgenomen. De taken voor wachtlijstbeheer blijven vooralsnog belegd bij de GGD.
  • In 2022 is een pilot scootmobielpool gestart in woonzorgcentrum Fermate. Middels deze pilot doen we ervaring op met het werken met een pool van voorzieningen en kunnen we in 2024 bekijken of het concept van een scootmobielenpool uitgebreid kan worden. Het initiatief wordt door bewoners van Fermate gesteund. Naast een bijdrage aan de beweging naar meer algemene, collectieve voorzieningen, levert dit project ook een bijdrage aan het vergroten van de brandveiligheid door het aantal gestalde scootmobielen te beperken en vermindert een scootmobielpool de belasting van het milieu.
  • Eind 2023 zijn we gestart met het inkooptraject voor de hulpmiddelen omdat per 1-1-2025 het contract afloopt. Daarin hebben we aandacht voor duurzaamheid en deelmobiliteit.
  • In 2023 is de kwaliteit van de uitvoering van het vervoer voor kinderen naar het (speciaal) onderwijs, jeugdvervoer en Wmo vervoer (doelgroepenvervoer) verbeterd, maar verdient nog wel aandacht. We hebben over het verloop van de kwaliteit de raad regelmatig geïnformeerd.
  • Toezicht en handhaving sociaal domein:
    • Er zijn onderzoeken Toezicht rechtmatigheid en kwaliteit uitgevoerd. De verkenning op het openbaar maken van rechtmatigheidsrapporten is afgerond en wordt in 2024 in het beleid toegevoegd. Bestaande regionale samenwerkingen zijn verstevigd en er is een overlegplatform voor lokale en regionale toezichthouders in Overijssel opgezet. Daarnaast is nauwe afstemming en samenwerking in het Programma Ondermijning gerealiseerd.
    • Proactief toezicht is verder geprofessionaliseerd dat leidt tot meer inzicht in welke mate aanbieders en inwoners met een persoonsgebonden budget voldoen aan de gestelde eisen. Door proactief toezicht krijgen zij de mogelijkheid in een zo vroeg mogelijk stadium zich te verbeteren in kwaliteit van de dienstverlening, organisatie en/of administratie. Door landelijke ontwikkelingen is het waarschuwingsregister nog niet gerealiseerd.  
  • Persoonsgebonden bugdet (pgb): de verordening, beoordelingskader pgb en kwaliteitseisen zijn aangescherpt.
  • Het cliëntervaringsonderzoek is uitgevoerd en voorgelegd aan college en raad. Aandachtspunten worden meegenomen in de verkenning van een hernieuwde werkwijze van het cliëntervaringsonderzoek
  • Eind 2020 is de samenwerkingsagenda tussen de IJssel-Vecht gemeenten en Zilveren Kruis 2021-2023 vastgesteld. Deze agenda omvat een aantal afspraken m.b.t. verschillende domeinoverstijgend thema’s zoals preventie en gezondheid, GGZ, jeugd, ouderen en overkoepelende onderwerpen. Eind 2023 is gestart met een eindevaluatie die in 2024 wordt afgerond. Hierbij wordt ook een doorkijk gegeven naar het vervolg. Een groot deel van de thema’s landt in het IZA en wordt via de coalities van het regionale netwerk Samen Gezond IJssel Vecht opgepakt.
  • In 2023 is binnen de regio IJssel-Vecht samen met betrokken partners gewerkt aan de uitvoering van het Inetgraal Zorg Akkoord (IZA). Op 1 juli 2023 is het Regiobeeld IZA IJssel-Vecht gepubliceerd. In vervolg op het regiobeeld is door gemeenten, Zilveren Kruis, inwoners en zorg- en welzijnsorganisaties, gewerkt aan het opstellen van het regioplan IZA IJssel-Vecht. Deze samenwerking vindt plaats binnen het regionale netwerk “Samen gezond IJssel-Vecht” waar vanuit zes inhoudelijke coalities het regioplan is opgesteld. Het regioplan is op 21 december 2023 voorgelegd aan het bestuurlijk overleg van Samen Gezond IJssel-Vecht, waar alle partijen hebben ingestemd met het plan.
    In 2024 wordt het regioplan ter besluitvorming aan het College voorgelegd.

Financieel overzicht doel

In onderstaand overzicht wordt op doelniveau de volgende informatie gepresenteerd:

  • De totaalbedragen die door de raad beschikbaar zijn gesteld voor 2023, opgedeeld naar:
    • Vastgestelde begroting 
    • Begrote kredieten die in 2023 via exploitatie worden verantwoord
    • Vastgestelde begrotingswijzigingen
  • De jaarrekeningcijfers
  • Het voordelige (+) of nadelige (-) resultaat ten opzichte van de begrote bedragen

Baten en lasten

Lasten

Baten

Toevoeging aan reserves

Onttrekking aan reserves

Saldo

Vastgestelde begroting

37.920.907

1.354.759

0

0

+ mutaties projecten

0

0

0

0

+ begrotingswijzigingen

-1.070.092

0

0

873.752

Begroting t/m december

36.850.815

1.354.759

0

873.752

- Jaarrekening

35.904.512

1.435.825

42.723

457.501

Resultaat doel Maatwerk Wmo

946.303

81.066

-42.723

-416.251

Saldo

568.395

Financiële toelichting activiteiten (verschillenanalyse)

De lasten laten een voordelig saldo zien van € 946.303. De baten zijn € 81.066 hoger. Omdat er € 42.723 meer wordt toegevoegd en € 416.251 minder wordt onttrokken aan de reserve wordt er per saldo een voordeel van € 568.395 gerealiseerd.

Het voordeel op de lasten wordt met name  gerealiseerd vanwege lagere lasten voor Thuisondersteuning. Het voordeel op thuisondersteuning ten opzichte van de bijgestelde begroting is ruim € 480.000.  
Zoals reeds in de Berap 2023 gemeld is dit enerzijds het gevolg van de personeelstekorten bij de huishoudelijke ondersteuning waardoor er minder ondersteuning ingezet kon worden en anderzijds zien we dat inwoners gebruik maken van de pilots voor beschermd thuis wonen en het geclusterd wonen beschermd thuis die anders gebruik hadden gemaakt van thuisondersteuning of beschermd wonen.  Ook ontstaan er lagere lasten dagbesteding van ca. € 220.000 als gevolg van fluctuaties vanwege de open einde regeling. Op de uitgaven voor de regionale samenwerking WMO ontstaat een voordeel van € 95.000 vanwege de Spuk Regeling IZA. Deze uitgaven kunnen gedekt worden uit de IZA gelden 2023 en vallen daarmee vrij binnen dit doel.
Er zijn in 2023 incidentele middelen beschikbaar gesteld voor Beschermd Thuis, voor nieuwe zorgvormen. Hierop is een voordeel van € 115.000. Deze gelden blijven beschikbaar in de reserve voor 2024. Daarmee is de reserve onttrekking ook lager. In 2023 zijn de voorbereiding gestart voor een aantal nieuwe woon-zorgvormen die in 2024 van start gaan.  Voor het onderdeel Right to Challenge benutten we in 2024 budget voor een initiatievenmakelaar.  De resterende middelen van ca. € 281.000 van 2023 worden doorgeschoven naar volgend jaar. Hierdoor is de onttrekking aan de reserve ca € 281.000 lager.

Deze pagina is gebouwd op 07/11/2024 15:26:05 met de export van 07/11/2024 15:11:48