Afvalstoffenheffing
De gemeente Zwolle heeft de wettelijke verantwoordelijkheid voor de inzameling van het afval van huishoudens binnen de gemeente Zwolle. Met de afvalstoffenheffing wordt de inzameling van dit huishoudelijk afval bekostigd. De heffing mag niet meer dan kostendekkend zijn. Sinds 2023 geldt in de gemeente Zwolle het principe van 100% kostendekkendheid. Dat betekent dat de inkomsten vanuit de afvalstoffenheffing bij de begroting gelijk zijn aan de kosten. In de praktijk kunnen de werkelijke inkomsten en kosten anders zijn dan was verwacht bij de begroting. Eventuele voor- of nadelen worden verrekend met de voorziening afval.
In het tarief van de afvalstoffenheffing werd al onderscheid gemaakt in een tarief voor éénpersoonshuishoudens en een tarief voor meerpersoonshuishoudens. Sinds 2023 is het tarief op restafval daarnaast ingevoerd. Daarmee is het tarief opgedeeld in een vast tarief en een variabel tarief. Dat variabel tarief is gebaseerd op een verwacht aantal restafvalaanbiedingen per type huishouden. Daarbij is rekening gehouden met verschillende volumes (zie de tabel onderaan). Het daadwerkelijke bedrag dat een huishouden betaalt is afhankelijk van het aantal aanbiedingen van restafval.
Het totale tarief voor de afvalstoffenheffing is in 2023 verhoogd met 8,79%. Deze verhoging bestaat uit het afgesproken inflatiepercentage van 3,65% en 5,14% om voor 2023 kostendekkend te zijn. In 2023 hebben inwoners louter het vaste tarief betaald. Bij de aanslag van 2024 wordt ook de afrekening over 2023 voor het aantal keren aangeboden restafval meegenomen.
In 2023 lagen de uiteindelijke kosten € 328.987 lager dan was begroot. Dit wordt met name veroorzaakt door hogere inkomsten afvalstoffenheffing, minder restafval en lagere kosten van kwijtschelding en oninbare vorderingen. Dit is toegevoegd aan de voorziening afval. Daar tegenover staan ook extra onvoorziene kosten ad € 305.918 Deze kosten zijn later toegevoegd en veelal gericht op verhoging van de service op het gebied van afvalscheiden. Deze kosten worden onttrokken aan de voorziening afval. Per saldo geeft dit een klein positief resultaat van € 23.069.
Daarnaast is ook de afgesproken € 750.000 vrijgevallen uit de voorziening afval. Deze was eerder vanuit de gemeentelijke middelen toegevoegd vanwege een verwacht tekort. Maar door de invoer van het principe van 100% kostendekkendheid was deze extra gemeentelijke bijdrage niet meer nodig. Dat resulteert per saldo in een onttrekking van € 726.931. Dat is € 194.966 lager dan in de bijgestelde begroting 2023 was opgenomen.
Voor meer informatie zie de toelichting in Programma 7, doel 7.3.1 Grondstoffen.
Onderstaand wordt het vastrecht voor 2023 weergegeven en de tarieven per aanbieding van restafval.
Categorie | Bedrag |
---|---|
Eenpersoonshuishouden | 233,77 |
Meerpersoonshuishouden aanbieding 20 liter restafval per keer (pilot) aanbieding 80 liter restafval per keer (binnenstad) Aanbieding restafval minicontainer per keer (240 liter, buitengebied) | 250,57 0,57 |