Home

Paragrafen

Straatmeubilair

Het gaat hier om fysieke voorzieningen als openbare verlichting, verkeersregelinstallaties (VRI's), bebording en wegmarkering.

Beleidskader

Op 25 november 2019 is de beslisnota ‘Versnelling ombouw energiezuinige openbare verlichting 2020-2023’ aangenomen. Deze ombouw is nog in uitvoering. We hanteren daarnaast de Omgevingsvisie ‘Ons Zwolle van morgen 2030’ en de geldende landelijke kaders en richtlijnen.

Uitvoering

Voor de openbare verlichting streven we een veilige en leefbare omgeving na door het hebben en onderhouden van energiezuinige en duurzame openbare verlichting. (Visuele) neveneffecten voor mens, dier en plant beperken we tot een minimum. Het lopende ombouwprogramma naar energiebesparende verlichting voorziet in innovatieve verlichting (2019-2023). De verduurzaming voeren we uit op bestaande lichtmasten (circulair). Zo voldoen we op kostenefficiënte wijze aan de Europese richtlijnen. Voor nieuwe verlichtingsontwerpen in projecten en reconstructies ontwerpen we ook volgens deze richtlijnen.
De verkeersregelinstallaties (VRI’s) moeten betrouwbaar zijn en toegerust zijn op de nieuwste ontwikkelingen. Daarom inspecteren we ze jaarlijks op technisch en functioneel presteren.   Daarnaast controleren we ze twee keer per jaar visueel op schades. Er staan in Zwolle 65 verkeersregelinstallaties. De gemiddelde technische levensduur is 15 jaar. Jaarlijks vervangen we gemiddeld drie VRI’s door nieuwe (i)VRI’s. Zo blijft het areaal up to date en betrouwbaar. En voorzien we ze van de nieuwste landelijke softwarestandaard. Vervanging geschiedt op basis van leeftijd, functioneren, betrouwbaarheid en eventuele (geplande) reconstructies. In dit kader stemmen we af met ITS / mobiliteitsprogramma’s als Beter Benutten en Slim en Duurzaam. Innovatieve ontwikkelingen (onder andere software) leiden tot het continue realtime ontsluiten van data en het optimaliseren van de verkeersstromen (Toptrac).
Voor bebording en wegmarkering hanteren we de geldende richtlijnen (qua ontwerp en beheer). We hebben onderhoudscontracten met onder andere ROVA voor reiniging en klein onderhoud.

Relevante ontwikkelingen

  • Op dit moment hebben we een koploperspositie voor de VRI in Nederland. Dit hebben wij met juiste prioritering in onderhoudsmiddelen en vervangingsinvesteringen kunnen realiseren. Gezien de snelheid van de nieuwe technologische en circulaire ontwikkelingen is het geen garantie dat dit zo zal blijven.
  • Toenemende complexiteit in techniek, sensoring en software vraagt om veranderende expertise en functioneel beheer. Doordat steeds meer systemen aan elkaar gekoppeld zijn, is de impact bij storingen mogelijk ook omvangrijker. Bijvoorbeeld door een storing in de verkeerslichten kan de verkeersafwikkeling en verkeersveiligheid onder druk komen te staan. Door versterking van de eigen organisatie en het up to date houden van de technische kennis anticiperen we hierop. Een actueel  calamiteitenplan bij storingen en of stroomuitval helpt hierbij.
  • Naast het borgen van de constructieve veiligheid moeten we ook de installatieverantwoordelijkheid borgen. In 2022 is de basis hiervoor gelegd, maar door capaciteitsgebrek is de implementatie in 2023 gestagneerd.
  • De maatregelen voor cyber security zijn grotendeels doorgevoerd.
  • Het opstellen van het onderhoudsprogramma aan de wegmarkering is in 2023 opgestart.
  • Het kopernetwerk gaat eind 2024 verdwijnen. Alle netwerkverbindingen gaan of via wifi of via een nieuwe glasvezelverbinding. De impact ervan zijn we in beeld aan het brengen, inclusief een uitvoeringsplan.

Financiën
Voor het beheer en onderhoud van straatmeubilair is in 2023 € 2,8 miljoen uitgegeven (inclusief kapitaallasten). Aan vervangingsinvesteringen voor straatmeubilair € 355.000 uitgegeven en aan de ombouw van openbare verlichting naar LED is € 466.000 uitgegeven.

Risico’s

  • Veiligheidsrisico’s door stagnatie implementatie installatieverantwoordelijkheid
  • Extreme prijsstijgingen als gevolg van de energiecrisis, grondstoffen schaarste en arbeidskrapte
  • Toenemende intensiteit in verkeersaanbod, uitvoering van werkzaamheden, maar ook de protesten kan leiden tot onwenselijke situaties.
  • De impact van het vervangen van het kopernetwerk is nog niet in beeld (Q1 2024).
Deze pagina is gebouwd op 07/11/2024 15:26:05 met de export van 07/11/2024 15:11:48