Home

Paragrafen

Weerstandsvermogen en BBV kengetallen

Gemeenten zijn verplicht in de paragraaf weerstandsvermogen een zestal financiële kengetallen op te nemen voor het laatste rekeningjaar, het lopende begrotingsjaar en het nieuwe begrotingsjaar.
In onderstaande tabel zijn de betreffende kengetallen opgenomen en vervolgens voorzien van een beoordeling. De definities van de betreffende kengetallen vindt u hier.

Financiële kengetallen

2020
Rekening

2021
Rekening

2022
Rekening

2023
Begroting

2023
Rekening

2024
Begroting

1a. Netto schuldquote

51%

47%

27%

32%

23%

33%

1b Netto Schuldquote gecorrigeerd voor verstrekte leningen

48%

44%

25%

30%

21%

31%

2. Solvabiliteitsratio

34%

37%

42%

43%

47%

44%

3. Kengetal grondexploitatie

13%

14%

6%

3%

6%

1%

4. Structurele exploitatieruimte

0%

0%

2%

2%

2%

2%

5. Belastingcapaciteit: woonlasten meerpersoons huishoudens

94%

90%

89%

91%

91%

91%

De houdbaarheid van de gemeentefinanciën kenmerkt zich door de mate van weerbaarheid en flexibiliteit van de begroting. Weerbaarheid betreft de mogelijkheden om op korte termijn financiële klappen te kunnen incasseren zonder direct in de begroting en daarmee in de beleidsambities te hoeven ingrijpen. Flexibiliteit van de begroting geeft de snelheid aan waarmee de lasten kunnen worden verlaagd en de baten kunnen worden verhoogd.

Op basis van de uitkomsten van de kengetallen, de aanwezige weerstandscapaciteit van 1,25 (125%) en de spreiding in aan te trekken geldleningen (waarmee wij het risico op rentestijgingen beperken) ziet de financiële positie van Zwolle er goed uit. De weerbaarheid en de flexibiliteit van de begroting kunnen we als voldoende beschouwen.

Netto schuldquote:
De schuldquote is, onder andere als gevolg van de forse bedragen die vanuit het Rijk zijn voorgeschoten en vertragingen in de uitgaven aan investeringen, aanzienlijk gedaald. Waar de netto schuldquote in 2020 nog boven de 50% lag, daalde deze in 2023 tot onder de 25%. Erg laag ten opzichte van de norm van 100%. Omdat wij ook bijdragen hebben ontvangen voor uitgaven die in 2024 en later zullen worden gedaan, zal de schuldpositie (en tevens de schuldquote) in de loop van de tijd weer gaan stijgen, welke verwachting wij al terugzien in de begrotingscijfers 2024.

Solvabiliteitsratio:
De solvabiliteit, de verhouding tussen eigen vermogen en schulden, ligt al sinds 2020 ruim boven de 30%. Ten opzichte van 2022 is de solvabiliteit toegenomen van 42% tot 47%. Dit is een logisch gevolg van het afnemen van de schuldpositie. Ook dit jaar is de solvabiliteitsratio in de jaarrekening weer beter uitgekomen dan uit de begrotingscijfers 2023 volgde. Voor deze ratio is geen expliciete norm voorgeschreven, maar algemeen geldt dat een solvabiliteit van 20% of hoger een gezonde financiële situatie weerspiegelt. Wij dienen alert te zijn op de ontwikkelingen in de komende jaren, omdat de investeringsopgave voor de stad, ook de solvabiliteitsratio beïnvloedt.

Kengetal grondexploitaties:
Het kengetal grondexploitaties geeft weer hoe de boekwaarde van de grondexploitaties zich verhoudt tot de totale baten van de gemeenten. Het betreft niet alleen de baten vanuit de grondexploitaties, maar alle baten van de gemeente. In 2022 daalde de verhouding naar 6%. Dit was het gevolg van een afgenomen boekwaarde van de grondposities, in combinatie met relatief hoge gemeentelijke exploitatiebaten. Het risico bij grondexploitaties is onderdeel van de totaal geïnventariseerde risico's van de gemeente en wordt afgedekt via de algemene reserve. Bij de begroting 2023 werd nog verwacht dat het verder zou afnemen, maar in plaats daarvan is het kengetal in 2023 gelijk gebleven op 6%.

Structurele exploitatieruimte:
Een positieve structurele exploitatieruimte geeft aan dat de structurele inkomsten hoger zijn dan de uitgaven. Evenals in 2022 is er ook in 2023 sprake van een beperkte structurele exploitatieruimte. Deze bedraagt 2%. Voor 2024 is de verwachting dat de ruimte weer op 2% zal uitkomen.

Belastingcapaciteit: woonlasten meerpersoons huishoudens:
De belastingcapaciteit geeft weer hoe de lokale lastendruk in de gemeente Zwolle zich verhoudt ten opzichte van het landelijk gemiddelde. Hieruit blijkt dat de lastendruk in Zwolle beneden het landelijk gemiddelde ligt. We zien dat in 2023 de relatieve lastendruk iets is gestegen ten opzichte van 2022.

Deze pagina is gebouwd op 07/11/2024 15:26:05 met de export van 07/11/2024 15:11:48