Domeinen

Bestuur, Dienstverlening en Bedrijfsvoering

Doel 9.1.3 Informatievoorziening

We bouwen aan een moderne informatievoorziening.

Toelichting op realisatie doel

De speerpunten uit de Digitale Strategie hebben in 2023 richting gegeven aan de diverse initiatieven die zijn opgepakt in het kader van de digitale strategie. Vanuit de lopende programma’s zijn concrete resultaten geboekt in lijn met de beschreven ambities, zoals het bewust gebruiken van technologie, de ontwikkeling en inzet van de digitale tweelingstad en de stad in verbinding. Ook de samenwerking met vele externe partners – lokaal, regionaal en landelijk – heeft zijn vruchten afgeworpen in het benutten van kansen die ontstaan door bijvoorbeeld het samen delen van data. Bovendien hebben we – ook in die samenwerkingsverbanden – belangrijke stappen kunnen zetten in het reflecteren op de (maatschappelijke) impact van de digitale transitie.

In de toelichting op de realisatie van de activiteiten wordt concreter ingegaan op de behaalde resultaten in de verschillende deelgebieden van een moderne informatievoorziening. Daarbij: het kunnen innemen van een waardevolle positie in de informatiesamenleving vraagt om een uitstekende (interne) informatievoorziening. In de toelichting op de activiteiten beschrijven we ook welke stappen we in dat kader hebben kunnen zetten.

Toelichting realisatie activiteiten

Slimme samenleving
Het programma Slimme Samenleving heeft in 2023 bereikt dat door collega’s afgewogen nagedacht wordt of en hoe een initiatief met te gebruiken data en technologie aan de opgaven van de stad bijdraagt. Daarbij is de inzet vanuit Informatievoorziening anders vormgegeven; van uitvoerend naar adviserend. In ieder geval bij nieuw gestarte initiatieven als "Pientere Tuinen" en MEGABITS. Vanuit het programma Slimme Samenleving is de verbinding tussen de vakinhoudelijke afdelingen en Informatievoorziening versterkt en daarbij duidelijk geworden op welke manier en voor welke vraagstukken De Digitale Tweelingstad in te zetten is.

Dutch Metropolitan Innovations Ecosysteem
Het Dutch Metropolitan Innovation Ecosysteem is in 2023 gestart en heeft vorm gekregen met overheden, marktpartijen, organisaties en kennisinstellingen ondersteund in hun opgaven en oplossingen door hergebruik, en uitwisseling van data en meer samenhangende informatie. De gemeente Zwolle is samen met zes andere gemeenten koploper. Het te bereiken effect is het effect op straat. Afgelopen jaar zijn met collega’s vanuit verschillende afdelingen (gebieds)opgaven geselecteerd zoals Dieze Oost, Asssendorp en het (buurt)hubnetwerk. Eveneens zijn er stadsbrede opgaven en is de binnenstad een belangrijk gebied. Voor deze Zwolse opgaven zijn vanuit het Dutch Metropolitan Innovations Ecosysteem voorstellen geselecteerd die (digitale) instrumenten en diensten aanbieden.  Afdeling Informatievoorziening heeft hierbij een belangrijke rol om onze collega’s vanuit onder andere mobiliteit te voorzien van advies over platforms, datakwaliteit, dashboards. Tegelijkertijd zet Dutch Metropolitan Innovation ook beweging in nieuwe afspraken over hoe met data en datasystemen om te gaan, hier komt nieuwe kennis tot stand waar Informatievoorziening gebruik van kan maken.

Datagedreven Werken
Dit jaar is gezamenlijk de nieuwe Datagedreven Werken Strategie opgesteld. Een belangrijk onderdeel hierin is de introductie van zogenaamde datateams in de organisatie. De verkenning naar deze wijze van werken is afgerond, zodat begin 2024 deze datateams kunnen worden ingericht. Van de ontwikkelde werkwijzen (Datagedreven Werken-methodiek) zijn, ter ondersteuning hiervoor, trainingen ontwikkeld en gegeven.  Op technisch vlak is de werking van het dataplatform bij ONS getest en is input geleverd voor de doorontwikkeling van deze dienst, zodat we hier in 2024 gebruik van kunnen gaan maken.

Externe samenwerking
Deelname aan de Future City Foundation, G40 en City Deals ‘slimme stad’ en ‘slim maatwerk’ levert ons ook in 2023 waardevolle netwerken op die ons innovatievermogen helpen versterken. Onze investering in deelname aan het nationaal groeifondsprogramma Dutch Metropolitan Innovation voor slimme duurzame verstedelijking en mobiliteitsvernieuwing, dat uit deze netwerken is ontstaan, resulteert in concrete meerwaarde en kansen door standaardisatie, opschaling en kennisontwikkeling. De doorontwikkeling van Alliantie Smart Zwolle werpt haar vruchten af, zoals inzicht in (energie)armoede, vroeg-signalering op basis van ‘verhalen’ uit de samenleving en – samen met Climate Campus – aan een ‘digital deltatwin’ voor klimaatadaptatie. Door verschillende lokale en regionale initiatieven te verbinden, waarin publieke en private partijen en onderwijs samenwerken op het gebied van digitale technologie en maatschappelijke opgaven dragen we bij aan het versterken van het de kennisinfrastructuur, het innovatieklimaat en de talentontwikkeling in regio Zwolle.

Duurzame toegankelijkheid
Per 1 mei 2022 werd de Wet Open Overheid van kracht. Inmiddels is de Wet Open Overheid-coördinator aangetrokken. Het vrijgeven van opgevraagde informatie (Wet Open Overheid-verzoeken) of het actief publiceren van informatie (elf informatie categorieën) is een belangrijk onderdeel van de Wet Open Overheid. Bij het vrijgeven van informatie moet rekening gehouden worden met onder andere de AVG en de privacywet. Voor het zogenaamde lakken en/of anonimiseren van deze stukken is tooling op de markt. In 2023 is een Europese aanbesteding voorbereid, die in 2024 wordt afgerond.

Cybersecurity
De prioriteit in de realisatie heeft gelegen op het op orde brengen van het resterende beleid in het kader van de Baseline Informatiebeveiliging. Het Cybersecuritycrisisplan in samenwerking met Ons, de partners van de gemeenschappelijke regeling en de Veiligheidsregio opgeleverd en bestuurlijk vastgesteld. Vanuit security is een bijdrage geleverd aan verschillende beveiligingsvraagstukken en incidenten en zijn verdere beheersmaatregelen genomen om onze digitale werkplek (Microsoft 365) afdoende te beveiligen. Als onderdeel van de gemeenschappelijke samenwerking is het Partneroverleg Security geformaliseerd en een start gemaakt met een integraal overleg Informatiebeveiliging en Privacy (IB&P overleg), voor verdere afstemming op tactisch en operationeel niveau. In de brede regio delen de CISO's in de 'CISO kring regio IJsselland' in samenwerking met de Informatiebeveiligingsdienst, Veiligheidsregio IJsselland en ketenpartners, kritische informatie om weerbaarheid in de regio te vergroten. Het cyberbeeld laat zien dat gemeenten in toenemende mate onder druk komen te staan van digitale dreiging van ransomware-aanvallen, hetgeen een directe bedreiging vormt voor de dienstverlening aan onze stad. Hiermee is onze ‘digitale veiligheid en weerbaarheid’ dan ook een gezamenlijke opgave geworden.

Privacy
De privacyfunctie heeft zich in 2023 gericht op het goed uitvoeren van reguliere privacytaken, zoals het afhandelen van inzageverzoeken en datalekken, de begeleiding van DPIA's en het adviseren van medewerkers over specifieke privacyvraagstukken. Vooral de toename van inzageverzoeken legt druk op de beschikbare capaciteit. In 2023 is verder een start gemaakt met de driejaarlijkse update van het privacybeleid. Naast het uitvoeren van reguliere werkzaamheden heeft focus gelegen op het verbeteren van privacyprocessen en versterking van samenwerking met de informatiebeveiligingsfunctie. Eind 2023 is een contract gesloten met een externe organisatie die ons helpt bij het opzetten van een kennis- en bewustzijnsprogramma op het gebied van privacy en informatiebeveiliging in 2024.

(Digitale) Ethiek
Om bewust gebruik van data en technologie te versterken hebben we (digitale) ethiek als nieuw aspect geïntroduceerd/ benoemd. In 2023 hebben we voortgezet op de initiatieven van 2022:

  • Geïnvesteerd in het vergroten van de bewustwording over ethisch verantwoord gebruik van data en technologie binnen de gemeentelijke organisatie
  • We voeren intern ethische gesprekken bij digitaliseringsprojecten. In 2023 zijn er negentien gesprekken gedaan
  • Ethische commissie is vier keer bij elkaar geweest en heeft twee reflecties opgeleverd

Financieel overzicht doel

In onderstaand overzicht wordt op doelniveau de volgende informatie gepresenteerd:

  • De totaalbedragen die door de raad beschikbaar zijn gesteld voor 2023, opgedeeld naar:
    • Vastgestelde begroting 
    • Begrote kredieten die in 2023 via exploitatie worden verantwoord
    • Vastgestelde begrotingswijzigingen
  • De jaarrekeningcijfers
  • Het voordelige (+) of nadelige (-) resultaat ten opzichte van de begrote bedragen

Baten en lasten

Lasten

Baten

Toevoeging aan reserves

Onttrekking aan reserves

Saldo

Vastgestelde begroting

21.294.477

102.500

713.000

2.589.390

+ mutaties projecten

0

0

0

0

+ begrotingswijzigingen

-2.003.699

250.000

0

998.200

Begroting t/m december

19.290.778

352.500

713.000

3.587.590

- Jaarrekening

17.526.930

250.000

1.577.512

3.243.798

Resultaat doel Informatievoorziening

1.763.848

-102.500

-864.512

-343.792

Saldo

453.044

Financiële toelichting activiteiten (verschillenanalyse)

De lasten laten een positief saldo zien van € 1.763.848, er wordt € 864.512 toegevoegd aan de reserves, en € 343.792 minder onttrokken. Omdat de baten een negatief saldo van € 102.500 hebben wordt een voordeling resultaat gerealiseerd van € 453.044. Dit resultaat is als volgt ontstaan:

Een voordelig resultaat op de lasten van € 1.763.848
Er ontstaat een voordeel op incidenteel beschikbare gestelde budgetten. Deze kosten lopen door naar 2024. In totaal lagere lasten van € € 864.512, die leiden tot een toevoeging aan de reserve nutvw-bestuur en organisatie. Het naar achteren schuiven van deze gelden wordt met name veroorzaakt doordat de uitvoering later gestart is/wordt als gevolg van krapte op de arbeidsmarkt in de ICT-sector. Dit is een beeld waar onze eigen ICT-organisatie last van heeft, maar zeker ook ons ICT-partners ONS en Dimpact. Het betreft de volgende budgetten:

  • Slimme Samenleving € 40.700.
  • DUTO € 274.812.
  • Telefonie eigen organisatie € 199.000
  • IT-IV controle € 50.000.
  • Informatiebeheer € 50.000.
  • Kosten Opvanglocaties € 250.000
  • Uitrol VDW (beveiliging) door eigen organisatie € 404.741

Tevens wordt € 343.792 minder onttrokken uit de Reserve NUTVW a.g.v.:

  • Uitvoering Digitale Strategie € 63.238 - uitgesteld
  • Uitrol VDW (beveiliging) door de eigen organisatie € 280.554 – ONS is klaar, nu Zwolle nog.

Door deze reservemutaties blijft een voordeel op de structurele ICT-budgetten over van per saldo € 555.544; het gaat om de volgende budgetover -en onderschrijdingen:

  • Invoering en de uitrol van Teams € 300.000 nadeel
  • Door de hele lijn zien we een meer dan gemiddelde stijging/indexatie van de onderhoudskosten van Softwareleveranciers: € 450.000 nadeel
  • Daarnaast een voordeel op de kosten van ONS: € 1.303.000; resultaat 2022: € 318.000 en resultaat 2023 € 985.000.

Een nadelig resultaat op de inkomsten van € 102.500
De inkomsten laten een negatief resultaat zien van € 102.500; dit wordt met name veroorzaakt doordat diverse ICT-diensten bij onze partners (ODIJ, RSJ) weggezet konden worden; die afname is echter nagenoeg tot nul gereduceerd – dit zal in 2024 in de begroting verwerkt worden.

Een resultaat reserves van € 1.208.304 nadelig (€ 343.792 lagere onttrekkingen en € 864.512 hogere stortingen)

  • Zoals genoemd wordt een bedrag van € 343.792 minder onttrokken uit de reserve nutvw-bestuur en organisatie in verband met overlopende incidentele middelen van voorgaande jaren (zie lasten).
  • Zoals genoemd wordt een bedrag van € 864.512 gestort in de reserve nutvw-bestuur en organisatie in verband met overlopende incidentele middelen die in 2023 beschikbaar zijn gesteld (zie lasten).  

Toelichting realisatie kredieten

zie Toelichting op financiën kredieten.

In onderstaand overzicht wordt inzicht gegeven in de financiële stand van zaken van (meerjarige) kredieten die de Raad tot en met 2023 beschikbaar heeft gesteld.

Project

Omvang krediet tot en met 2023

Gerealiseerd tot en met 2022

Bestedingen 2023

Restantkrediet
31 december 2023

Meerjaren Prognose ICT 2019

3.540.001

4.283.104

-

afgesloten

Meerjaren Prognose ICT 2020

2.177.456

1.456.873

21.878

afgesloten

Meerjaren Prognose ICT 2021

29.818

29.818

-

-

Meerjaren Prognose ICT 2022

374.641

265.949

71.387

afgesloten

Meerjaren Prognose ICT 2023

250.000

-

-

250.000

Totaal

6.371.916

6.035.744

93.265

250.000

Financiële toelichting kredieten

De meeste lopende investeringskredieten binnen de ICT (doel 9.1.3.) zijn in 2023 afgesloten.
De eventueel vrijvallende gelden vallen terug binnen de zgn. "ICT-bandbreedte".

Deze pagina is gebouwd op 07/11/2024 15:26:05 met de export van 07/11/2024 15:11:48